لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۷

وزارت تحصیلات عالی افغانستان نتایج کانکور سال ۱۳۹۶ را اعلان کرد


وزارت تحصیلات عالی افغانستان نتایج کانکور سال ۱۳۹۶ را اعلان کرد.

در امتحان کانکور سال ۱۳۹۶ در حدود ۱۶۹۵۲۹ تن از فارغان صنف دوازدهم اشتراک کرده بودند که از میان آنان ۶۰۶۲۹ تن شان در نهاد‌های تحصیلات عالی دولتی و ۳۱۶۲۹ تن دیگر آن‌ها در نهاد‌های نیمه عالی کامیاب شده‌اند.

داکتر عبدالطیف روشان سرپرست وزارت تحصیلات عالی روز شنبه هنگام اعلان نتایج کانکور گفت، امتحان کانکور به‌گونه شفاف و معیاری برگزار شده بود.

او افزود:

"برای اولین بار از سیستم بایومتریک استفاده شده بود و به‌خاطر شفافیت پروسه کانکور بسیار به ما کمک کرد یعنی در سال گذشته ما بیش از ۲ هزار مورد تخطی داشتیم اما در سال‌جاری حدود ۱۱۰ تخطی داشتیم اما با آن‌هم با پروسه بایومتریک این روند بسیار شفاف برگزار گردید."

وی می‌گوید، علاوه بر این ۵۵۲۶۶ تن از جمله کسانی هستند که واجد شرایط شامل شدن به مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی می‌باشند.

رضا پسر عوض باشنده کابل که از مکتب هیواد فارغ شده‌است با بدست آوردن ۳۴۴.۲۴ بلندترین نمره یعنی اول نمره کانکور اعلان گردید و همچنان اختر محمد پسر چمن علی باشنده ولایت غزنی دوم نمره و ذبیح الله پسر رحمت الله از کابل نمره سوم را در کانکور امسال بدست آوردند.

اشتراک کننده‌های کانکور می‌توانند نتایج امتحان کانکور را از طریق انترنت در صفحه خاص " kankor.edu.af " بدست آورند.

در عین حال برخی از اشتراک کننده‌های کانکور می‌گویند، نتایج امتحان کانکور برای آنان قابل قبول نیست.

رویین محمدی و نصیر احمد دو تن از اشتراک کننده‌های کانکور می‌گویند که وزارت تحصیلات عالی باید جلب و جذب محصلین را در پوهنتون‌ها بیشتر سازد.

او گفت:

"چون اشتراک کننده‌های کانکور زیاد است باید جذب در پوهنتون‌ها را بیشتر سازند زیرا اگر جوانان به پوهنزی‌های دلخواه‌شان کامیاب نشوند ناامید می‌شوند."

"بسیار برای امتحان کانکور تلاش کردیم که در یک نتیجه خوب برسیم کانکور را اعلان کردند اما بسیار دیر باید نتیجه بسیار زود اعلان شود."

وزارت تحصیلات عالی برخی کاستی‌ها در امتحان کانکور را می‌پذیرد اما می‌گوید که تلاش آنان به‌خاطر حل این مشکلات ادامه دارد و کوشش می‌کنند تا سطح جذب به نهاد‌های تحصیلی دولتی را بیشتر سازند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG