لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۹

حدود سه صد هزار تن در بامیان تذکره تابعیت ندارند


گرفتن تذکره یکی از اولویت‌های هر شهروند در هر کشور است.

در افغانستان همه شهروندان باید تذکره تابعیت بگیرند تا بتوانند خود را به عنوان شهروند قانونی معرفی کنند.

گرفتن تذکره در کشور دارای یک پروسه است که به گفته فعالین مدنی بامیان این پروسه بسیار طولانی و سخت گیرانه است و به همین دلیل بسیاری از شهروندان بامیان از گرفتن تذکره تا وقتی که مجبور نشوند صرف نظر می‌کنند.

به همین منظور تعدادی از فعالین مدنی بامیان با همکاری موسسه شهدا و موسسه بین‌المللی دموکراسی یک گروه داد خواهی را تشکیل دادند تا روند توزیع تذکره را تسریع بخشند.

حسین داد احمدی مسئول مجتمع جامعه مدنی افغانستان در بامیان درین مورد گفت:

"بر اساس یک ارزیابی که ما انجام دادیم، مردم در بامیان در زمینه دریافت تذکره با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند و همچنان از سال‌ها قبل برای شاگردان صنفوف دوازده سند فراغت‌شان توزیع نشده بود که خوشبختانه یک کمیته دادخواه را تشکیل دادیم تا روند توزیع تذکره تسریع یابد."

به گفته فعالان مدنی بامیان طولانی بودن روند توزیع تذکره باعث به وجود آمدن فساد اداری و محروم ماندن مردم از تسهیلات می‌شود.

همینطور نداشتن آگاهی مردم نیز باعث شده تا تعداد زیادی از زنان بامیان تذکره نگیرند.

صغرا عطایی رئیس شبکه زنان بامیان و یکی از اعضای کمیته دادخواهی روزپنجشبه به رادیو آزادی گفت:

" متأسفانه گرفتن تذکره به عنوان یک فرهنگ نشده و ما موارد زیادی را داریم که تا مجبور نشوند تذکره نمی‌گیرند. بسیاری از خانم‌های بامیان تا سن ۶۰ سالگی تذکره نمی‌گیرند ولی وقتی به یک مشکل حقوقی برخورد می‌کنند مجبور می‌شوند که برای گرفتن تذکره اقدام کنند، این وظیفه دولت است که مردم را مجبور به گرفتن تذکره کند."

فعالین مدنی بامیان می‌گویند که بیشتر متعلمین مکاتب بامیان تا صنف هشت تذکره ندارند و بدون تذکره درس می‌خوانند ولی وقتی که امتحان کانکور می‌دهند مجبور می‌شوند که تذکره بگیرند و طولانی بودن روند توزیع تذکره باعث مشکلات زیادی برای این متعلمین می‌شود.

طبق گفته اداره ثبت و احوال نفوس بامیان تا حال هیچ سروی دقیقی از نفوس این ولایت انجام نشده اما بر اساس تخمین ولایت بامیان در حدود هفتصد هزار تن جمعیت دارد که در حدود سه صد هزار تن آن تذکره تابعیت ندارند.

طاهر حسنی مدیر ثبت و احوال نفوس بامیان درین مورد اضافه کرد:

" طبق تخمین در ولایت بامیان در حدود ۷۰۰ هزار نفر نفوس وجود دارد که بر اساس یک تخمین‌ما شاید ۲ تا ۳ صد هزار تن درین ولایت تا هنوز تذکره نگرفته‌اند."

کمیته دادخواهی فعالان مدنی بامیان تلاش دارد که روند توزیع تذکره را سرعت بدهد و تسهیلات بیشتری برای این کار فراهم شود که به گفته اعضای این کمیته تا حال پیشرفت‌های هم داشته اند.

بامیان
بامیان

​فهیم مسئول برنامه‌های موسسه شهدا در مورد کارکردهای این کمیته دادخواهی گفت:

"دادخواهی‌های که تا هنوز در ولایت بامیان انجام شده‌است، نتایج مثبت را به دست آوردیم که فعلاً سهولت‌های بهتری برای مردم به وجود آمده‌است و روند توزیع تذکره و شهادت‌نامه‌های صنف دوازده نیز تسریع شده و یک متقاضی تذکره در ظرف یک تا دو ساعت تذکره گرفته می‌تواند."

توزیع تذکره تابعیت یکی از اولویت‎های هر شهروند می‎باشد که به گفته فعالین مدنی بامیان دولت باید مردم را مجبور به اخذ تذکره کنند تا هیچ فردی در کشور بدون تذکره باقی نماند.

همین طور این کمیته در زمینه تسریع روند توزیع شهادتنامه‎های صنف دوازده نیز تلاش دارد تا این پروسه نیز سرعت پیدا کند.

گزارش: عباس نادری

XS
SM
MD
LG