لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۸

برخی شهروندان کابل: نصب دوباره موانع امنیتی هزینه زیادی را هدر داده‎است


پس از نصب موانع آهنی از سوی ارگان‎های امنیتی در شهر کابل شماری از باشنده‎های این شهر می‎گویند، نصب موانع امنیتی که حالا دوباره تخریب و در آن تغییرات آورده می‎شود هزینه مالی زیادی را هدر داده‎است.

آنان روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفتند، این طرح پیش از آن که اجرا شود، دقیق روی آن کار نشده بود و مشکلات زیادی را برای مردم ببار آورده‎است.

حبیب و جواد دو تن از باشنده‌های کابل در این مورد می‎گویند:

"در این طرح بودجه دولت زیاد مصرف شده، آنان اینقدر فکر نکردند که موتر امبولانس می‎گذرد مردم کوچ‌کشی می‎کنند، اطفائیه چی رقم بگذرد آیا آنان پرواز نمایند این یک اشتباه بزرگ است باید جبران شود."

"ما از دولت می‎خواهیم کسیکه این مفکوره را داده پول بودجه ملی را روی آن مصرف کرده از او باید پرسیده شود که شما وقتی این نظریه را داشتید آیا مشکلات مردم را در نظر نگرفتید که موترهای اطفائیه، امبولانس چی رقم بگذرند؟"

کابل
کابل

آنان می‎گویند که هم‌اکنون مسئولان مربوطه موانع آهنی از ساحات پل محمود خان، شاه دو شمشیره و سینما پامیر را تخریب کرده‎اند.

باشنده‎های کابل می‎گویند، با نصب موانع امنیتی در شهر نه‌تنها امنیت تأمین نمی‎گردد بلکه مشکلات زیاد را برای موتر‎های اطفائیه و باربری خلق کرده‎است.

این در حالیست که پس از حمله مرگبار موتر بمب بر چهارراهی زنبق شهر کابل که در آن صدها تن کشته و زخمی شدند حکومت افغانستان طرحی را برای تأمین امنیت این شهر اجرا کرد که با نصب موانع آهنی در سرک‎ها از ورود موترهای کلان باربری در نقاط مرکزی شهر جلوگیری شود.

بر اساس معلومات مقامات امنیتی طرح ایجاد موانع از سوی یک کمیسیسونی‎که در رأس آن شاروالی کابل قرار دارد به راه انداخته شده‎است.

پیش از آن ارگان‎های امنیتی به همکاری شاروالی کابل به‌خاطر تأمین امنیت بهتر روند برداشتن دیوارهای سمنتی را در این شهر آغاز کرده بودند و به‌گفته مسئولان هنوز هم این روند ادامه دارد.

از سوی هم قوماندانی امنیه کابل می‎گوید، موانع آهنی در شهر کابل مطابق یک پلان منظم و به‌خاطر تأمین امنیت در این شهر نصب شده‎است.

حقیار: در محلاتی‎که نصب شده مطابق پلان است.
حقیار: در محلاتی‎که نصب شده مطابق پلان است.

حقنواز حقیار معاون محافظتی قوماندانی امنیه کابل روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی در پاسخ به این که چرا موانع آهنی دوباره تخریب می‎شوند، گفت:

"در محلاتی‎که نصب شده مطابق پلان است و پلان برای‌شان داده شده و همان قراردادی که در ارتباط به این مسئله کار می‎کند، مستقیماً در آن محلات باید نصب نماید. متاسفانه در جاها شاید خلاف پلان عمل کرده در بعضی نقاط منجر به این شده که دوباره آن را بکنند و در جاهای که تعیین شده نصب نمایند."

آقای حقیار می‎گوید به‌خاطر رفت و آمد موترهای اطفائیه ساحات دخولی تعیین شده و آن ساحات همیشه باز است تا این موترها رفت و آمد نمایند.

از سوی هم مسئولان شاروالی کابل می‎گویند، نصب موانع امنیتی در شهر کابل تصمیم این اداره نبوده بلکه از سوی نهادهای امنیتی است که توسط یک کمیسیون مشترک و شرکت خصوصی برای بهبود امنیت شهر نصب می‎شود.

با این همه عطاالله حیران یک‌تن از کارشناسان اجتماعی نصب موانع آهنی در شهر کابل را خاک زدن به چشم مردم و حیف و میل سرمایه ملی می‎داند.

آقای حیران می‎گوید، اگر حکومت واقعاً می‎خواهد امنیت را تأمین نماید، می‎تواند با نصب وسایل فنی و پیشرفته امنیت را در تمام شهر کابل تأمین کند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG