لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۵

وردک: ظرفیت‌ زنان باید بلند برده شود تا در رقابت با مردان آماده شوند


وزارت امور زنان افغانستان روی تقویت زنان افغان در بخش‌های مختلف تأکید کرده می‌گوید، به هر اندازه که در پلان‌های استراتژیک نقش زنان بیشتر گردد، اما اگر ظرفیت آنان بلند برده نشود مؤثر واقع نمی‌شود.

سپوژمی وردک معین مسلکی این وزارت روز دوشنبه در یک نشست از راه اندازی برنامه‌ها به‌خاطر بلند بردن ظرفیت زنان استقبال کرده ابراز امیدواری نمود که چنین برنامه‌ها باید به سطح ولایات هم گسترش داده شوند.

سپوژمی وردک معین مسلکی وزارت امور زنان افغانستان
سپوژمی وردک معین مسلکی وزارت امور زنان افغانستان

وی گفت:

"یک راه آن همین است که در بخش ظرفیت‌های دختران و زنان افغان کار نمائیم و ظرفیت‌های که آنان نیاز دارند باید به آن برسند تا در رقابت با مرد‌ها آماده شوند."

وزارت امور زنان در حالی روی تقویت زنان تأکید می‌کند که برخی نهاد‌ها و فعالین زن همواره شکایت کرده و گفته‌اند که نقش زنان در ادارات حکومتی و مسایل مهم اندک است.

حکومت افغانستان در آغاز کارش گفته بود که برای ۳۰ درصد زنان در حکومت نقش داده خواهد شد.

زنان افغان می‌گویند، حکومت باید شعار‌ هایش را به‌خاطر بلند بردن ظرفیت زنان در کشور به عمل مبدل نماید.

از سوی هم لیلا رحیمی رئیس بخش هماهنگی کار آموزی برنامه تشویق که در این کنفرانس حضور داشت گفت، آنان حدود ۵۰۰ زن را تحت آموزش خدمات ملکی قرار داده‌اند تا در ادارات مختلف حکومتی به‌حیث کارآموز معرفی شوند.

وی گفت:

"خانم‌های جوانی را که ما تحت پوشش برنامه خود قرار می‌دهیم آنان از سنین مشخص هستند و هدف مورد نظر ما همانا تحت پوشش قرار دادن سه هزار خانم جوان در کابل و ولایات که ما در آن کار داریم."

به‌گفته خانم لیلا، هم‌اکنون آنان برای ۲۵ وزارت خانه و ادارات مختلف ۱۰۰۰ بست را پیشنهاد کرده‌اند تا از طریق برنامه تشویق افراد واجد شرایط در آن بست‌ها معرفی گردند.

قابل یادآوریست که اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی برنامه پروموت یا تشویق را که هدف‌اش تقویت ظرفیت زنان در افغانستان می‌باشد، آغاز کرد.

با تطبیق این برنامه در مدت ۵ سال ظرفیت ۷۵ هزار زن افغان که سن آنان ۱۸ تا ۳۰ سال است بلند برده می‌شود و زمینه کار برای آنان فراهم می‌گردد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG