لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۴

حمایت قاطع: تلاش ناتو اینست تا اردوی افغانستان در سطح منطقه بهترین باشد


مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان می‌گوید، تلاش‌ها بر اینست تا بهترین اردو برای افغانستان به سطح منطقه ایجاد نمایند.

این مأموریت می‌گوید، برای نیروهای امنیتی افغان ۱۵۰ هلیکوپتر بلک هاک و برخی وسایل جنگی دیگر می‌دهد که چهار هلیکوپتر آن در اوایل ماه اکتوبر سال‌جاری به نیروهای امنیتی افغان سپرده می‌شود.

کپیتان ویلیم سالوین سخنگوی این مأموریت در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفت، تلاش‌های حمایت قاطع ناتو بر اینست تا بهترین اردو را برای افغانستان به سطح منطقه ایجاد نماید.

وی گفت:

"به باور ما مأموریت حمایت قاطع بهترین قوا را به سطح منطقه در افغانستان ایجاد خواهد کرد، هرچند قوای خاص افغان اکنون هم بهترین به سطح منطقه است. قوای هوایی افغانستان توانمند است و با تداوم مأموریت ما تا ۲۰۲۰ و بعد از آن به تعهد که با این‌کشور داریم قوای دفاعی و امنیتی افغان کاملاً به حفاظت از کشور، مردم و حمایت از قوانین قادر خواهند شد."

هفته گذشته رئیس جمهور غنی در سفر به ولایت هلمند گفته‌است که به‌خاطر تقویت نیروهای هوایی کشور ۶۸۰ میلیون دالر اختصاص داده شده‌است.

حدود سه هفته قبل جنرال فلیپ ستیوارت قوماندان مأموریت حمایت قاطع ناتو در بخش آموزش نیروهای امنیتی افغان به آژانس خبری رویترز گفته‌است، آنان در نظر دارند تا در جریان چهار سال آینده به ارزش هفت میلیارد دالر علاوه بر آموزش نیروهای هوایی افغان و تجهیز و خریداری طیاره‌های جدید مصرف نمایند.

از سوی هم وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، کار بالای ساختن نیروهای هوایی افغان از سال ۲۰۱۴ میلادی بدین‌سو آغاز گردیده که حالا این روند سریعتر شده‌است و به‌شمول رادار، کار روی بخش‌های دیگر که نیروهای هوایی افغان به آن نیاز دارند، ادامه دارد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در چهار سال آینده افغانستان یک قوای هوایی نیرومند خواهد داشت.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

"کشورهای عضو ناتو و ایالات متحده امریکا با ما تعهد کرده‌است که مطابق تقسیم اوقات در پلان چهار ساله‌شان که ما آن را تهیه کردیم، قوای هوایی افغان به پا ایستاده خواهد شد که این مسئله آرزوی مردم افغانستان است، در آینده ما یک نیروی قوی خواهیم داشت."

آقای وزیری می‌گوید، ناتو و ایالات متحده امریکا با آن‌ها تعهد کرده‌است که در بخش نیروهای هوایی به خصوص به‌خاطر ترمیم هلیکوپتر‌ها در افغانستان یک ورکشاپ نیز ایجاد می‌کنند.

وی می‌گوید، کوماندو که یک نیروی بسیار قوی است در پلان چهار ساله از فرقه به قول اردو مبدل می‌گردد و از سوی ناتو با وسایل و تجهیزات پیشرفته مجهز می‌شود.

دولت وزیری همچنان تأکید می‌کند که تشکیلات پولیس سرحدی و نظم عامه نیز به وزارت دفاع سپرده می‌شود که با آنان تعداد سربازان اردوی ملی از این هم بیشتر می‌گردد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG