لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۰

اظهارات نور و محقق با عکس‌العمل اداره تدارکات ملی روبه‌رو شد


اداره تدارکات ملی می‌گوید، افراد و چهره‌ها نباید برای منافع و رقابت‌های سیاسی‌شان، تلاش‌های این اداره را در راستای اصلاحات زیر سؤال ببرند.

سخنان تازه معاون دوم ریاست اجرائیه و والی بلخ در پیوند به فساد در کمیسیون تدارکات ملی، با واکنش‌های این اداره روبه‌رو شده‌است.

رئیس ارتباطات استراتژی و تأمین شفافیت این اداره می‌گوید، افرادی‌که در پی منفعت و رقابت‌های سیاسی‌شان اند، تلاش صدمه زدن به کار و فعالیت این اداره را دارند که تأسف‌بار است.

محمد سهیل کاکر در صحبت به رادیو آزادی می‌گوید، کار این اداره از سوی نهادهای خارجی و داخلی به‌ویژه اداره سیگار نظارت می‌شود.

​او گفت:

"به‌گونه کامل یک اداره مستقل و غیر سیاسی هستیم و حوزۀیی کار می‌کنیم که تعلق می‌گیرد به مسئله انکشافی و اقتصادی. جمع از جوانان در این اداره در برابر فساد مافیایی مبارزه می‌کنند و می‌خواهند در یک پروسه مهم که در گذشته پول مردم حیف و میل می‌شد، اصلاحات پدید آورند. انتظارما همین است که این روند اصلاحات تحت تأثیر رقابت‌ها و مسایل سیاسی قرار نگیرد."

یک روز پیش از این، معاون دوم ریاست اجرائیه و والی بلخ در گردهمایی در شهر مزار شریف، گفتند که فساد گسترده بقای حکومت وحدت ملی را تهدید می‌کند و ایجاد اداره تدارکات ملی بیشتر سبب افزایش فساد گسترده شده‌است.

با این همه، پیش از این نیز انتقادهای از فعالیت اداره تدارکات ملی وجود داشته‌است.

این اداره در سال ۱۳۹۳ خورشیدی از سوی رئیس جمهور غنی در چهارچوب ادارۀ امور ریاست‌ جمهوری تأسیس شد و هدف آن، آوردن اصلاحات در تدارکات و پالیسی‌سازی برای پروسه‌های تدارکات عامه گفته شده‌است.

این‌که به راستی چه پیمانه فساد در نهاد‌های حکومتی و اداره تدارکات ملی می‌تواند به کاهش کمک‌های جهان به افغانستان زمینه‌ساز باشد؟ خواستیم دیدگاه اتحادیه اروپا در افغانستان را نیز داشته باشیم، اما دفتر رسانه‌های این اتحادیه در این باره پاسخی ارائه نکردند.

با این همه این دو مقام دولتی همچنان خطاب به جامعه جهانی گفته‌اند که پول‌های کمک شده به افغانستان، دزدی شده‌است و جامعه جهانی باید از کمک‌هایش به این‌کشور نظارت جدی داشته باشد.

ریاست جمهوری در واکنش به گفته‌های معاون دوم ریاست اجرائیه و والی بلخ گفته‌است که برای بیرون رفت از چنین اوضاع طرحی ارائه نشده‌است و بخش زیاد مطالبات چنین افراد شخصی است.

یک روز پیش از این، رسانه‌ها از زبان جنرال جان آلن، قوماندان پیشین نیروهای امریکایی در افغانستان نوشته‌اند که گفته‌است، موجودیت فساد اداری و فعالیت‌ شبکه‌های جرمی از چالش‌های عمده فرا راه پیروزی امریکا در افغانستان می‌باشد.

  • این‌که آیا فساد در اداره تدارکات ملی به راستی وجود دارد و یا نه و پدیده فساد چه اندازه کمک‌های جامعه جهانی را برای افغانستان می‌کاهد؟

دیدگاه اداره عالی مبارزه با فساد را پرسیده‌ام.

سید حسین فخری رئیس این اداره می‌گوید، اداره تدارکات ملی دستاوردهای و ضعف‌های نیز داشته‌است.

سید حسین فخری
سید حسین فخری

​او گفت:

"دستاوردهایش این است که در هر جلسه‌اش از میلیون‌ها افغانی صرفه‌جویی می‌شود، این کمیسیون سبب شده‌است که چگونگی قراردادها قانونمند گردد، اما انتقادهای که وجود داشته این است که در برخی از حالات سبب تأخیر و تعویق برخی از قراردادها می‌شود. باید بگویم که فساد پیشرفت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ما را به تأخیر می‌اندازد و در بخش تأمین صلح نیز زیان‌ها و آسیب‌های فراوانی می‌رساند."

به‌گفته فخری، فساد کلانترین معضل در چند سال گذشته سر راه حکومت وحدت ملی بوده و در کنار دیگر چالش‌ها، یکی از علت‌های ناامنی‌ها در کشور همین پدیده‌است که باید در برابر آن مبارزه جدی صورت گیرد، در غیر آن نه‌تنها که افغانستان را از محراق توجه جهان دور می‌سازد، بلکه این کشور را با بحران دیگری نیز روبه‌رو خواهد کرد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG