لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۴

مراد: برای محو فساد اداری در وزارت داخله به کار بیشتر نیاز است


وزارت داخله افغانستان می‌گوید برای جلوگیری از فساد تحقیقات و ارزیابی‌ها در همه نهادهای امنیتی کشور را آغاز کرده‌اند.

در پی انتقادات جدی از موجودیت فساد در سکتور امنیتی، وزارت داخله افغانستان می‌گوید به همه منسوبین این وزارت هشدار داده‌اند که در برابر فساد اداری اقدام کنند.

مراد علی مراد معین ارشد امنیتی این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، بیش از صد کارمند بلند رتبه این وزارت را به اتهام دست داشتن در فساد شناسایی و به قضا معرفی کرده‌اند.

به گفته وی، در سیستم کدری این وزارت نیز تغییرات آمده و پلان‌های دیگر نیز روی دست است.

مراد علی مراد
مراد علی مراد

​او گفت:

"رهبری وزارت داخله در برابر فساد متعهد است که باید مبارزه جدی کنند، تا هنوز تعدادی زیادی شناسایی و به قضا معرفی شده اما کافی نیست و تصمیم داریم که کار بیشتر کنیم."

این در حالیست که جنرال ریچارد قیصر، معاون ارکان فرماندهی حمایت قاطع ناتو روز شنبه در یک نشست گفت، فساد اداری، ناکامی‎های تدارکاتی و سوء مدیریت در وزارت داخله، کارها را درین وزارت با مشکل روبرو ساخته است.

وی در خطاب به مسئولان امنیتی گفته‌است: "از تدارکات تان بپرسید که چه مقدار تجهیزات وجود دارد و چرا این تجهیزات به سربازان نمی‌رسند."

دامنیک جرمی، سفیر بریتانیا در کابل نیز بر بهبود رهبری در وزارت داخله و نیروهای امنیتی تأکید کرده‌است.

پیش از این رئیس جمهور غنی وزارت داخله را "قلب فساد اداری" خوانده‌‌است.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید، برای مبارزه با فساد حکومت تدارکات وزارت داخله را از نظامی به ملکی تبدیل کرده و تلاش دارند تا شش ماه آینده تغییرات اساسی در این وزارت به‌میان آید.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری
نجیب الله آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری

او گفت:

"رئیس جمهور یک ماه قبل در ریاست تدارکات وزارت داخله افراد مسلکی را مقرر کرده قبلاً افراد نظامی در آن‌جا کار می‌کردند که مسلکی نبودند و ما امید واریم حد اقل در شش ماه آینده درین ریاست تغییرات جدی بیاید."

تاج محمد جاهد، وزیر امور داخله پذیرفته است که دامنۀ فساد در این وزارت بسیار گسترده است و به باور وی، ضعف رهبری و بی‌کفایتی از علت‏‎ اصلی بلند بودن تلفات نیروهای پولیس است.

اما عثمان فراهی عضو کمیسیون مبارزه با فساد اداری ولسی جرگه فساد در نهادهای امنیتی را خطرناک تر از تروریزم می‌داند.

او گفت:

"وقتی این‌ها به فساد آغشته باشند و تابع نفس باشند، خیلی خطرناک است زیرا مسئولیت ملی شان فراموش می‌شود و این معنی را می‌دهد که آب به کاسه دشمن می‌ریزند و دشمن را موفق می‌کنند."

به گفته آقای فراهی، ادامه فساد در نهاد های امنیتی سبب کاهش کمک جامعه جهانی نیز خواهد شد.

وی می‌گوید که موجودیت فساد در نهاد های امنیتی همچنان سبب کاهش اعتماد مردم و از سوی سبب تضعیف روحیه نیرو های امنیتی افغان در میدان نبرد می‌شود.

گزاش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG