لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

وزارت دفاع ادعای سیگار در مورد بچه‌بازی در صفوف نیروهای افغان را رد کرد


وزارت دفاع و مشرانو جرگه افغانستان، ادعای سیگار در باره موجودیت بچه‌بازی در صفوف نیروهای امنیتی این‌ کشور را رد کردند.

این‌که سیگار گفته‌است، در صفوف نیروهای امنیتی بچه‌بازی و یا سوء استفاده جنسی از اطفال وجود دارد، آن را وزارت دفاع افغانستان رد می‌کند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز چهار شنبه به رادیو آزادی گفت، هیچ منسوب این وزارت زیر سن هجده سال نیست.

به‌گفته وی، اگر در باره ادعای سیگار موارد مشخص وجود داشته باشد، بررسی خواهد شد.

دولت وزیری
دولت وزیری

او گفت:

"اگر تمام قطعات قوای مسلح جستجو شود، یک نفر هم زیر سن هجده سال پیدا نمی‌شود، ما در این باره پالیسی مشخص داریم و هر کس که اشتباه دارد بیاید قطعات را ببینند و ما چلنج می‌دهیم که در وزارت دفاع کسی نیست که زیر سن هجده باشد."

سیگار یا اداره سرمفتش امریکا برای بازسازی افغانستان اخیراً با نشر یک گزارش از سنای امریکا خواسته تا موارد بچه‌بازی در صفوف نیروهای امنیتی افغان را بررسی کند.

سیگار گفته‌است، در صفوف نیروهای امنیتی در حالی بچه‌بازی یا استفاده جنسی از اطفال صورت می‌گیرد که این نیروها از سوی نیروهای امریکا آموزش داده شده بودند.

به‌گفته سیگار، نیروهای هر کشور که قوانین بشری را نقض کنند و درین رابطه شواهد وجود داشته باشد، باید از سوی امریکا حمایت نشوند.

این نهاد هرچند مورد مشخصی را در این گزارش درج نکرده، اما گفته‌است که اطفال در صفوف نیروهای امنیتی استخدام شده و در برخی موارد از آنان استفاده‌های جنسی صورت می‌گیرد.

ادعای سیگار این است که تا حال درین باره پنتاگون و هم حکومت افغانستان اقدام نکرده‌اند.

مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید، تا حال آنان هیچ شکایتی مبنی بر موجودیت بچه‌بازی در صفوف نیروهای امنیتی، دریافت نکرده‌اند.

فضل هادی مسلمیار
فضل هادی مسلمیار

فضل‌الهادی مسلمیار رئیس این جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"بحث عقیدتی‌ ما در نظام دفاعی باید قویتر شود و برخی ملاحظات که وجود دارد باید حل شود، درین مورد مشخص (بچه‌بازی در صفوف نیرو های امنیتی) ما معلومات نداریم و شکایت هم به ما نرسیده و ما آن را رد می‌کنیم."

بچه‌بازی یا استفاده جنسی از اطفال بر اساس قوانین اسلامی در افغانستان مردود است، اما این عمل در برخی نقاط افغانستان وجود دارد.

اما قوانین وضعی افغانستان تا حال در این باره اشارۀ مشخصی نکرده‌است.

حکومت افغانستان اخیراً طرح قانون را به شورای ملی این‌کشور فرستاده است که با تصویب آن، بچه‌بازی جرم شناخته خواهد شد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG