لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۶

ناتو: شمار داعشیان در افغانستان به کمتر از هزار تن کاهش یافته‎است


ناتو می‎گوید شمار شورشیان گروه داعش در افغانستان در یک سال از ۳۰۰۰ به کمتر از ۱۰۰۰ تن کاهش یافته‎است.

ویلیم سالوین سخنگوی مأموریت حمایت قاطع ناتو در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو آزادی گفت نیروهای امنیتی افغان علاوه بر شکست دادن به گروه داعش، در برابر طالبان مسلح هم دست بالاتری دارند.

ناتو می‎گوید نیروهای امنیتی افغان در مقایسه با دو سال گذشته تقویت شده‎اند و نگذاشته اند که مخالفین مسلح حکومت افغانستان، مناطق مهم را بگیرند.

ویلیم سالوین گفت نیروهای افغان جلو گسترش شورشیان را در چند ولایت گرفتند.

او افزود:

"به باور من، زمانی که به وضعیت کندز می‎بینیم، در مقایسه با دو سال گذشته خیلی خوب شده‎است. اگر به وضعیت هلمند دیده شود، آن‌جا هم در فصل جنگ، نسبت به گذشته وضعیت بهتر است."

ناتو: نیروهای امنیتی افغان در مقایسه با دو سال گذشته تقویت شده‎اند.
ناتو: نیروهای امنیتی افغان در مقایسه با دو سال گذشته تقویت شده‎اند.

بخش بزرگ نیروهای بین‌المللی در سال ۲۰۱۴ میلادی افغانستان را ترک کردند و در حال حاضر حدود ۱۳ هزار نظامی در کشور حضور دارند که در چهار چوب مأموریت حمایت قاطع فعالیت می‎کنند.

آن‎ها به نیروهای افغان آموزش و مشوره می‎دهند و از آن‎ها حمایت می‎کنند.

به دنبال خروج نیروهای بین‎المللی گروه داعش در افغانستان تقویت شد، اما سخنگوی ناتو می‎گوید در حال حاضر این گروه خیلی ضعیف شده‎است.

او افزود:

"در سال ۲۰۱۵ میلادی، گروه داعش از سه هزار هم، افراد بیشتر داشت حالا شمار شورشیان این گروه تا نزدیک به یک هزار تن کاهش یافته‎است. بناً ما باید به فشارها بالای این گروه تا هنگامی ادامه بدهیم که دیگر تهدیدی برای مردم افغانستان نباشد."

حضور و فعالیت‎های گروه داعش در افغانستان، روسیه را نگران ساخته‎است.

حتی گزارش‎های نشر شده‎اند که شاید نیروهای روسی علیه داعش در افغانستان عملیات نظامی کند، اما سخنگوی ناتو می‎گوید به این کار نیازی نیست و نیروهای افغان در حمایت جامعه بین‌المللی به تلاش‎ها ادامه خواهند داد.

به‌گفته سالوین در نتیجه این تلاش‎ها، ابو سعید رهبر گروه داعش سه هفته پیش در یک بمباران هوایی در ولایت کنر کشته شد و پیش از این هم عبدالحسیب یک رهبر دیگر داعش در ماه اپریل و حافظ سعید رهبر دیگر این گروه هم در جریان بمباران کشته شده بودند.

حضور و فعالیت‎های گروه داعش در افغانستان، روسیه را نگران ساخته‎است.
حضور و فعالیت‎های گروه داعش در افغانستان، روسیه را نگران ساخته‎است.

سخنگوی ناتو همچنان به رادیو آزادی گفت تخطی‎های مسکو که برای سرکوب داعش، با طالبان نزدیک شده، به‌جا نیست زیرا به‌گفته وی، روسیه فکر می‎کند که از این طریق جلو داعش را در افغانستان می‎گیرد.

او افزود:

" ما به صورت آشکار می‎بینم که روسیه با طالبان وارد گفت‌وگو می‎شود، آن‎ها را برای دیدار از مسکو دعوت می‎کند تا در مورد صلح افغانستان گفت‌وگو کند. ما به این باور هستیم که چنین اهمیت دادن به طالبان، گروهی که بر ضد حکومت مشروع افغانستان می‎جنگد، تلاش نادرست است. اگر روسیه در افغانستان صلح می‎خواهد، باید از حکومت این کشور حمایت کند، زیرا همین حکومت است که با طالبان و داعش می‎جنگد."

با آنکه ناتو از افزایش توانایی نیروهای امنیتی افغان ستایش کرده، اما در این هفته، سیگار یعنی مفتش خاص امریکا از بازسازی افغانستان در یک گزارش از تلفات نیروهای افغان ابراز نگرانی کرد و گفت در جریان چهار ماه اول سال ۲۰۱۷ میلادی، بیش از ۲۵۰۰ تن از سربازان و پولیس افغان کشته شده‎اند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG