لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۴

محمد عمر عیار: با وجود حضور امریکا و جامعه جهانی نا امنی‌ها بیشتر شده‌است


خانه احزاب سیاسی و شماری از نهادهای مدنی و اجتماعی از افزایش حملات تروریستی و رهزنی در کشور ابراز نگرانی کرده خواهان توجه حکومت برای جلوگیری از کشتار مردم گردیدند.

اعضای خانه احزاب سیاسی و مسئولان نهادهای مدنی و اجتماعی با نگرانی از افزایش حملات تروریستی در کشور از حکومت و جامعه جهانی می‌خواهد تا در برابر تروریزم مبارزه جدی کرده و از کشتار مردم در افغانستان جلوگیری نماید.

آنان روز پنجشنبه با راه اندازی گردهمایی اعتراضیه در کابل گفتند که گروه‌های تروریستی فعالیت‌های شان‌ را در مرکز و شماری از ولایات افغانستان افزایش داده‌اند.

محمد عمر عیار رئیس حزب افغانستان واحد و یکی از اعضای خانه احزاب سیاسی گفت که با وجود حضور امریکا و جامعه جهانی ناامنی‌ها در کشور بیشتر شده‌است.

حملۀ موتر بمبِ دیروز چهارشنبه در کندهار
حملۀ موتر بمبِ دیروز چهارشنبه در کندهار

او گفت:

"حملات انتحاری، رهزنی، کشتار و قتل مردم روزبه‌روز بیشتر شده می‌رود، با وصف آن‌که ناتو و امریکا در این‌جا حضور دارند، ولی متأسفانه روز تا روز جنگ و قتل کشتار بیشتر شده می‌رود مقصر اصلی باید پیدا شده و جلو قتل و کشتار مردم گرفته شود صبر تحمل مردم ختم شده‌است."

شاه‌محمود پوپل رئیس حزب صلح ملی افغانستان نیز در این گردهمایی بخشی از عوامل افزایش مشکلات در کشور را سهم ندادن به نماینده‌گان احزاب سیاسی در حکومت و عملی نشدن تعهدات جامعه جهانی در قبال مردم افغانستان خواند.

شرکت کننده‌گان این گردهمایی با صدور قطعنامه خواهان همکاری کشورهای منطقه و همسایه در مبارزه با تروریزم، افزایش فعالیت‌های کشفی و استخباراتی از سوی حکومت و جامعه جهانی، آوردن اصلاحات در نهاد‌ها دولتی و تجهیز نیروهای امنیتی افغان شدند.

این نگرانی‌ها در حالی بیان می‌گردد که اخیراً حملات انتحاری و گروهی مخالفان مسلح در کابل هرات و برخی ولایات دیگر سبب کشته و زخمی شدن افراد ملکی و نظامی گردید.

مهاجمان مسلح شب سه شنبه در مسجد جوادیه شیعیان در نزدیکی شهر هرات بالای نمازگذارن حمله کردند که بر اساس معلومات نهادهای امنیتی درین حمله ۳۳ تن کشته و بیش از ۶۰ تن زخم برداشتند.

روز دوشنبه هفته جاری شماری از مهاجمان مسلح بر سفارت عراق در کابل حمله گروهی کردند که بر اساس معلومات وزارت داخله افغانستان درین رویداد نیز دو تن کشته و سه تن دیگر زخم برداشتند.

مسئولیت این حمله‌ها را گروه داعش برعهده گرفته‌است.

درین حال وزارت داخله افغانستان می‌گوید که مخالفان مسلح در برابر نیروهای امنیتی افغان ناتوان شده و آن‌ها رو به کشتار مردم آورده‌اند.

نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان به رادیو آزادی گفت که تلاش‌ها به همکاری جامعه جهانی در راستای مهار کردن حملات مخالفان و جلوگیری از کشتار مردم ادامه دارد.

نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان

او گفت:

"همکاری و حمایت جامعه بین‌المللی را ما با خود داریم و آن‌ها دوشادوش نیروهای امنیتی افغان در بخش مشوره‌دهی، تجهیز و تمویل نیروهای امنیتی افغان تلاش می‌کنند و ما هم کوشش نهایی خود را می‌کنیم که وضعیت بهتر شود و این مشکلات که پیش‌روی ماست برطرف شود."

آقای دانش گفت که برنامه‌های جدید امنیتی برای بهبود وضعیت در کشور به‌خصوص شهر کابل روی دست است که با عملی شدن آن وضعیت تغییر خواهد کرد.

قبل از این ریاست جمهوری افغانستان نیز از ترتیب طرح پلان امنیتی چهار ساله خبرداده و گفته‌است که عملی شدن این طرح سبب بهبود وضعیت و کاهش مشکلات امنیتی در کشور خواهد شد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG