لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۵

مشرانو جرگه: به خاطر کمک به نظام با حکومت همکاری شود


هیئت اداری مشرانو جرگه می‌گوید، هر احزاب و جریان سیاسی که می‌خواهند در تامین امنیت نقش داشته باشند، باید از نیروهای امنیتی افغان حمایت کنند.

معاون دوم مشرانو جرگه می‌گوید که احزاب سیاسی می‌توانند در تأمین امنیت نقش داشته باشند اما مشروط براینکه از تاثیرات و نفوذ شان، طی یک پلان منظم استفاده گردد.

محمد آصف صدیقی روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که در موجودیت نیروهای امنیتی افغان به هیچ جریان سیاسی نیاز نیست که به هدف تأمین امنیت ملیشه سازی کند.

آصف صدیقی
آصف صدیقی

او افزود:

"هر آن کس که واقعاً می‌خواهد از نظام و ملت افغانستان حمایت کند یگانه راه آن این است که در چوکات قانون اساس با حکومت همکار باشد نه این‌که هر یک ما برای خود ملیشه بسازیم."

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی طی نشست گفته‌است که اگر مسئولیت امنیت شمال به این حزب سپرده شود، می‌تواند جنگ درین زون را در مدت شش ماه مهار سازد.

وی همچنان گفته‌است که پس از توافق صلح با حکومت افغانستان به‌خاطر در وضعیت تغییر قابل ملاحظه‌یی به وجود نیامده چون به‌گفته وی حکومت هنوز هم روی استراتیژی جنگ تأکید دارد.

هر چند آقای حکمتیار در مورد این که چطور می‌تواند در شمال افغانستان امنیت را تأمین کند جزئیات نداده‌است اما پس از برگشت وی به کابل این نخستین بار است که از آماده‌گی‌های حزب اسلامی در زمینه امنیت حرف می‌زند.

گلبدین حکمتیار
گلبدین حکمتیار

حزب اسلامی در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که طالبان مسلح در این اوآخر به حملات شان در برخی ولایات شمالی افغانستان شدت بخشیده‌اند.

برخی از آگاهان نظامی نیز می‌گویند که تمامی احزاب و جریان‌های سیاسی باید، با حمایت از نیروهای امنیتی افغان نقش شان‌را در تأمین امنیت ایفا کنند.

میاگل خالد یکی از آنان گفت:

"یک نیت نیک را نشان داد که من‌میتوانم امنیت را تامین کنم اما فکر می‌کنم نتیجه نخواهد داد اگر به حزب اسلامی سهم زیاد داده شود که بیا برادر در شمال امنیت را تامین کن، بالای حزب جمعیت و حامیان این حزب بد تاثیر خواهد کرد درین صورت به نظر من نتیجه مثبت نخواهد داد این‌ها با حمایت از نیروهای امنیتی افغان باید در تامین امنیتی همکاری کنند."

آقای خالد در تامین امنیت روی همکاری جریان‌های سیاسی با حکومت تاکید نموده می‌گوید که هیچ جریان سیاسی به تنهایی نمی‌تواند وضعیت بد امنیتی را مهار سازد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG