لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۷

آگاهان: عدم شناخت امریکا از جامعه افغانی سبب عدم موفقیت اش در افغانستان شد


نبود یک دید روشن در جنگ افغانستان که به باور برخی آگاهان سیاسی ناشی از عدم شناخت جامعه افغانی بوده، عامل موفق نبودن امریکا در جنگ افغانستان خوانده می‌شود.

برنا صالحی یکی از این آگاهان روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، انعکاس این مسئله سبب شد تا در مبارزه علیه تروریزم کُندی به میان بیاید.

به گفته وی در گذشته ساخت استراتژی امریکا بیشتر متکی به گزارش ترجمان‌های افغان بوده‌است.

وی افزود:

"شناخت یک جامعه با جزئیات‌اش کاری ساده‌یی برای هیچ‌کس نیست، امریکایی‌ها در شناخت جامعه افغانستان این مشکل را داشتند و این مسئله در استراتژی‌های‌شان انعکاس پیدا کرد و تا امروز سبب کندی مبارزه و جنگ علیه مخالفین امریکا و دولت افغانستان شد."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که اخیراً رئیس جمهور ایالات متحده امریکا از عدم پیشرفت جنگ در افغانستان انتقاد کرده و دستور داده تا برکناری قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان بررسی شود.

دونالد ترمپ در یک نشست با مشاورین‌اش پرسیده‌است که چرا امریکا در نزدیک به ۱۷ سال هنوز هم در افغانستان است.

اما جان مک‌کین سناتور برجسته امریکایی در واکنش گفته که مسئول ناکامی جنگ در افغانستان؛ نبود استراتژی مشخص قصر سفید است.

وی در یک اعلامیه گفته که جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو مسئول ناکامی این جنگ نه بلکه مسئول سرقوماندان اعلی امریکا است.

گفتنیست که نزدیک به شش ماه پیش جنرال نیکلسن گفته بود که امریکا در جنگ افغانستان برنده نیست.

این سخنان در حالی از سوی مقام‌های امریکایی مطرح می‌شود که وزارت دفاع امریکا مصروف تهیه یک استراتژی جدید در باره جنگ افغانستان است.

از سوی هم یک عضو کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه افغانستان می‌گوید اگر امریکا یک استراتژی واحد و واضح در برابر افغانستان اتخاذ نکند، بازهم با مشکل مواجه خواهد شد.

محمد داوود کلکانی به رادیو آزادی گفت که تغییر چهره‌ها در رهبری جنگ نمی‌تواند به حل بن‌بست افغانستان کمک کند.

وی افزود:

"حالا هم اگر ایالات متحده امریکا یک استراتژی واحد برای کشورهای عضو ناتو و امریکا آماده نسازد، باز هم در حال حاضر با مشکل مواجه خواهد شد، تغییر دادن چهره‌ها مسئله را حل نمی‌کند تا این‌که یک استراتژی و پلان مشخص واضح و مدون را ترتیب ندهند و دورنمای مسئله را واضح نسازند."

در این میان مشتاق رحیم یکی از آگاهان مسایل سیاسی می‌گوید که امریکا باید در استراتژی جدید‌اش در کنار توجه به تجهیز نیروهای امنیتی افغان روی فشار آوردن بر همسایه‌های افغانستان بخصوص پاکستان برای دست برداشتن از مداخلات در امور این کشور، بپردازد.

به گفته وی، امریکا از این طریق تلاش کند تا برای آغاز مذاکرات صلح در افغانستان زمینه سازی شود.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG