لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۹

عبدالله: میکانیزم تطبیق توافق‌نامه‌های عقد شده با واشنگتن ایجاد شد


ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید که میکانیزم به‌خاطر عملی شدن توافق‌نامه‌های استراتژیک درازمدت و امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا ایجاد گردیده است.

رئیس اجرائیه افغانستان می‌گوید در ملاقات با مقامات امریکایی در کابل روی عملی شدن توافق‌نامه‌های یاد شده بحث صورت گرفته و میکانیزمی نیز ایجاد گردید.

عبدالله عبدالله روز دوشنبه در آغاز نشست شورای وزیران گفت که اخیراً هیئتی از وزارت خارجه امریکا به کابل آمده در ملاقات با وی و رئیس جمهور محمد اشرف غنی تعهد کرد که به همکاری‌های شان در بخش‌های مختلف با افغانستان ادامه می‌دهند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان

وی افزود:

"هیئت از وزارت خارجه امریکا آمده بود و در مورد انجام تعهدات دو جانبه که بر اساس موافقت‌نامه‌های قبلی در مورد عملی شدن آن بحث‌های صورت گرفته میکانیزمی ایجاد گردید."

هرچند رئیس اجرائیه در مورد میکانیزم تازه ایجاد شده جزئیات ارائه نکرد، اما گفت بحث‌ها بیشتر روی پیشبرد اهداف موافقت‌نامه‌های قبلی در بخش‌های مختلف صورت گرفت.

وی همچنان گفت که مایک پامپیو رئیس اداره استخبارات مرکزی امریکا یا «CIA» نیز در ملاقاتش با رهبران حکومت وحدت ملی از تلاش‌های مردم افغانستان برای تأمین صلح و ثبات در این‌کشور اعلام حمایت کرده‌است.

موافقت‌نامه همکاری‌های درازمدت استراتژیک میان رهبران قبلی افغانستان و امریکا در ۱۳ ماه ثور سال ۱۳۹۱ در کابل امضا گردید.

بر اساس این موافقت‌نامه ایالات متحده امریکا بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی تا ۱۰ سال در بخش تقویت اقتصادی و حکومتداری خوب با افغانستان کمک می‎کند.

همچنان موافقت‌نامه امنیتی و دفاعی میان مقامات افغانستان و امریکا در آغازین روزهای حکومت وحدت ملی به امضا رسید و بر اساس آن امریکا تعهد کرد که در جهت تأمین امنیت و ثبات حکومت افغانستان را همکاری می‌کند.

اما با شدت گرفتن جنگ و ناامنی‌ها در سال‌های اخیر در افغانستان برخی نهاد‌های سیاسی و مدنی به‌شمول اعضای شورای ملی از عملی نشدن تعهدات توافق‌نامه امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا انتقاد کرده و حتی خواهان لغو آن گردیدند.

در این حال کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه می‌گوید اگر امریکا اراده جدی برای عملی شدن مفادات توافق‌نامه‌ها در افغانستان داشته باشد وضعیت بهبود خواهد یافت.

ولسی جرگه
ولسی جرگه

عبدالقیوم سجادی یک عضو این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی در مورد عملی شدن مفادات توافق‌نامه‌ها از سوی امریکا چنین می‌گوید:

"تا کنون متأسفانه هیچ‌گونه اقدام عملی برای تطبیق مواد تفاهم‌نامه‌ها یا قرارداد های دو جانبه صورت نگرفته و من فکر می‌کنم این کار در نهایت تاوان بزرگ را متوجه هم افغانستان هم جامعه جهانی و همکاران بین‌المللی خواهد کرد. اگر ایالات متحده امریکا اراده جدی برای تطبیق مفاد توافق‌نامه‌های دو جانبه داشته باشد، یقینناً در وضعیت بهبود خواهد آمد."

مقامات امریکایی در حالی روی توافق‌نامه‌های امنیتی با رهبران حکومت وحدت ملی بحث می‌کنند که افزایش ناامنی‌ها و مشکلات در افغانستان سبب ایجاد نگرانی‌ها نزد برخی مقامات افغان و امریکایی شده‌است.

لیندسی گراهام سناتور پیشتاز امریکایی اخیراً وضعیت در افغانستان را بحرانی خوانده گفته‌است که هرگاه امریکا به افغانستان توجه نکند وضعیت این‌کشور ده برابر از عراق بدتر خواهد شد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG