لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۵

ریاست اجرائیه: وضعیت افغانستان هیچ‌گاه مانند عراق نخواهد شد


ریاست اجرائیه حکومت می‌گوید که افغانستان در حال حاضر یک اردوی قوی داشته و این نیروها توانایی آن را پیدا کرده‌اند که از کشورشان دفاع کرده و به همکاری جامعه بین‌المللی تروریستان را سرکوب نمایند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه این مطلب را روز یکشنبه به رادیو آزادی در عکس‌العمل به اظهارات اخیر لیندسی گراهام سناتور پیشتاز امریکایی در رابطه به بدتر شدن وضعیت در افغانستان بیان کرد.

آقای فیصل گفت که وضعیت افغانستان هیچ‌گاه مانند عراق نخواهد شد، اما نیاز است که امریکا و جامعه بین‌المللی در کنار افغانستان باقی بمانند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

وی افزود:

"افغانستان هیچ‌گاه به وضعیت عراق نمی‌رسد، افغانستان اردوی قوی دارد و ما این را در سه سال گذشته ثابت کردیم، اما نیاز است که امریکا و جامعه بین‌المللی در کنار افغاستان باقی بمانند تا به هدف بزرگی که همانا آمدن صلح و از بین بردن تروریزم است به آن دست یابیم."

این در حالیست که اخیراً لیندسی گراهام سناتور امریکایی گفته‌است که وضعیت افغانستان بحرانی است و اگر امریکا به جنگ افغانستان توجه نکند وضعیت این‌کشور ده برابر عراق خراب‌تر خواهد شد.

آقای گراهام این را نیز گفته‌است که تروریزم بین‌المللی در افغانستان در حال گسترش است و گروه داعش تلاش دارد تا برای خود در این‌کشور جای پای مصون پیدا کند.

اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که گروه داعش را در افغانستان سرکوب کرده و اجازه نمی‌دهد که این گروه برای خود در این‌کشور جای مصون پیدا کند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع به رادیو آزادی گفت که جامعه بین‌المللی باید در این قسمت از نیروهای افغان به‌گونه جدی حمایت نماید.

وی افزود:

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

"ما آمادگی خود را داریم، آرزو داریم که جامعه بین‌المللی و کشورهای منطقه با ما در برابر تروریستان در شعار نه بلکه در عمل همکاری کند تا تروریزم به سطح منطقه و جهان از بین برده شده و صلح تأمین گردد."

این اظهارات در حالی مطرح می‌گردد که اخیراً دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا از عدم پیشرفت جنگ در افغانستان انتقاد کرده‌است.

کارشناسان سیاسی افغان می‌گویند که لیندسی گراهام سناتور امریکایی در پالیسی امریکا برای افغانستان شخص محوری بوده و اظهاراتش نباید از نظر انداخته شود.

حاجی سید داود کارشناسان مسایل سیاسی
حاجی سید داود کارشناسان مسایل سیاسی

حاجی سید داود یکی از این کارشناسان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"لیندسی گراهام سناتور امریکایی با افغانستان روابط نزدیک دارد و در ۱۶ سال گذشته در بخش پالیسی افغانستان شخص محوری بوده‎است. اگر به گفته‌های آقای گراهام توجه نشود افغانستان باز هم به بحران روبه‌رو خواهد شد، طوری‎که وی گفته‌است وضعیت بدتر از عراق شده و امریکا هم در افغانستان ناکام خواهد ماند."

آقای داود تأکید می‌کند که امریکا باید در مورد مسئله افغانستان با پاکستان به یک تفاهم برسد.

لیندسی گراهام سناتور پیشتاز امریکایی
لیندسی گراهام سناتور پیشتاز امریکایی

لیندسی گراهام سناتور پیشتاز امریکایی گفته‌است که به افغانستان باید نیروهای بیشتر فرستاده شود، زیرا جنگ افغانستان با فرستادن سه یا چهار هزار نیرو مهار شده نمی‌تواند و اگر به مشوره قوماندانان نظامی ما توجه نگردد، امریکا با شکست روبه‌رو خواهد شد.

در حالی‌که حکومت دونالد ترمپ مصروف آماده ساختن استراتژی جدید در مورد افغانستان است، وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که هر قدر این استراتژی زودتر ترتیب و عملی گردد به بهتر شدن وضعیت امنیتی در این‌کشور کمک می‌کند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG