لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

وزیری: با وارد شدن تلفات تهدیدات شورشیان نسبت به هفته گذشته کاهش یافته‎اند


وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، با اجرای عملیات موفقانه نیروهای امنیتی افغان علیه مخالفین مسلح تهدیدات امنیتی در مقایسه با هفته گذشته نسبتاً کاهش یافته‎اند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در جریان هفته گذشته حملات مخالفین مسلح بسیار زیاد بود، اما نیروهای امنیتی افغان آن را سرکوب کردند.

وزیری گفت، هفته گذشته بر مخالفین مسلح تلفات سنگین وارد شده‎اند.

وزیری: یک هفته قبل فشارهای مخالفین مسلح بسیار زیاد بودند.
وزیری: یک هفته قبل فشارهای مخالفین مسلح بسیار زیاد بودند.

او افزود:

"در این هفته فشارها کم شده‌اند، یک هفته قبل فشارهای مخالفین مسلح بسیار زیاد بودند و بر چندین ولایت کشور حملات را انجام دادند مگر از یک هفته بدین‌سو در اثر حملات نیروهای امنیتی افغان تلفات سنگین بر مخالفین مسلح وارد گردیده‎اند و فشارها نیز کاهش یافته‎اند، و در هر جا افراد آنان کشته و زخمی شده‎اند."

آقای وزیری همچنان گفت، در جریان هفته گذشته مخالفین مسلح بر ولایات غور، فاریاب، بدخشان، میدان وردک، کندهار، پکتیا و برخی ولایات دیگر حملات زیادی انجام دادند، اما از سوی هم نیروهای امنیتی افغان با شکست مواجه گردیده و به‌گفته آقای وزیری افراد زیادی از آنان نیز در این حملات کشته و زخمی شدند.

بر اساس معلومات وزارت دفاع، در حمله هوایی روز سه شنبه در گردیز و پکتیا ده مخالف مسلح کشته و همچنان در عملیات نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی‎های وازی، زدران و جانی‌خیل ۲۳ مخالف مسلح به‌شمول حمزه، ابوذر و تایب قوماندان طالبان نیز کشته شدند.

این در حالیست که بر اساس معلومات وزارت دفاع، مخالفین مسلح حدود یک هفته قبل بر یک پایگاه نظامی در ولسوالی خاکریز ولایت کندهار از چهار طرف حملات را انجام دادند که در آن ۲۶ سرباز افغان کشته و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند.

طالبان مسلح مسئولیت این حمله را بر عهده گرفتند و ادعا کرده‎اند که درین حمله ۷۴ سرباز افغان کشته، شش تن دیگر شان را با سلاح و مهمات با خود برده‎اند.

نیروهای افغان
نیروهای افغان

همچنان گفته می‎شود که در اوایل هفته گذشته ولسوالی تیوره ولایت غور و ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب را طالبان مسلح تصرف کردند، اما پس از عملیات نیروهای امنیتی افغان این ولسوالی‎ها دوباره از نزد طالبان گرفته شد، اما هنوز هم جنگ در ولسوالی جانی‌خیل پکتیا ادامه دارد.

در عین حال برخی از کارشناسان نظامی می‎گویند، با آنکه جنگ در افغانستان جنگ منطقوی و استخباراتی است، اما باز هم نیروهای امنیتی افغان دلیرانه از خاک خود دفاع می‎کنند.

باری عارض یک‌تن از این کاشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"نیروهای دولتی با شهامت از مواضع خود دفاع کرده‎اند. گرچه برخی ولسوالی‎ها سقوط کرده، ولی دوباره در مورد آن اجرأت صورت گرفته و در این هم شکی نیست که جنگ، جنگ منطقوی و استخباراتی است با آن‎هم قوای امنیتی در برابر شان ایستاده‎گی می‎کند. نیروهای امنیتی افغان تا کنون امکانات که در چنین جنگ ضرورت است در اختیار ندارد."

عارض می‎گوید، اگر حکومت افغانستان هماهنگی بیشتر را در صفوف نیروهای امنیتی به میان بیاورد و آنان را با سلاح و مهمات مدرن تجهیز نمایند، نیروهای امنیتی افغان می‎توانند از این بهتر از خاک‌شان دفاع نمایند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG