لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

اشرف غنی جهت گسترش روابط تجارتی و ترانزیتی به ازبکستان می‌رود


وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‎گوید، داد و ستد تجارتی و ترانزیت با کشورهای آسیای میانه افزایش یافته‎است.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت مذکور همچنان می‎گوید، برای بهبود بیشتر این روابط بزودی اقدامات تازه صورت خواهد گرفت.

به گفته وی، افغانستان تلاش می‎کند تا داد و ستد با ازبکستان را تا یک میلیارد دالر افزایش دهد.

این وزارت می‎گوید، برای گسترش بیشتر روابط تجارتی و ترانزیتی با ازبکستان قرار است محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در آینده نزدیک به آن کشور سفر کند.

قوقندی روز یک شنبه به رادیو آزادی گفت، انتظار می‎رود که در این سفر رئیس جمهور غنی تفاهم نامه‎های در باره برق، خط ریل و موارد دیگر با ازبکستان به امضا برساند.

خط آهن آتامرات - آقینه
خط آهن آتامرات - آقینه

​وی افزود:

"در آینده نزدیک رئیس جمهور به ازبکستان سفر خواهد کرد، در این سفر با ازبکستان در بخش‎های برق، خط ریل، تحصیلات عالی و بعضی بخش‎های دیگر به امضا خواهد رسید، من مطمین هستم که تا سال‎های آینده داد و ستد تجارتی ما با ازبکستان تا یک میلیارد دالر افزایش خواهد یافت."

هرچند آقای قوقندی در باره این سفر رئیس جمهور غنی جزئیات بیشتر ارائه نکرد اما گفت، این سفر در بخش تجارت پر دست آورد خواهد بود.

وی گفت، در حال حاضر افغانستان با کشورهای آسیای میانه مانند ازبکستان، تاجکستان، ترکمنستان و قزاقستان به گونه مجموعی سالانه حدود دو اعشاریه چهار میلیارد دالر داد و ستد تجارتی دارد.

به گفته سخنگوی وزارت تجارت، افغانستان با توجه به منافع ملی با تمام کشورها داد و ستد دارد و از اینکه این کشور موقعیت استراتیژیک دارد، تلاش می‎شود که یک رقابت سالم در این بخش به میان بیاید.

افغانستان در حال حاضر عضویت سازمان تجارت جهانی را دارد.
افغانستان در حال حاضر عضویت سازمان تجارت جهانی را دارد.

مسافر قوقندی اضافه می‎کند که در حال حاضر میزان داد و ستد با پاکستان از سه میلیارد دالر به یک اعشاریه پنج میلیارد دالر کاهش یافته‎است که از این میان ۹۰۰ میلیون آن واردات و ۶۰۰ میلیون آن را صادرات تشکیل می‎دهد.

افغانستان در حال حاضر عضویت سازمان تجارت جهانی را دارد که بر اساس آن می‎تواند تجارت و ترانزیت اش را با ۱۶۳ کشور گسترش دهد.

این در حالیست که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بار بار تعهد کرده‎است که افغانستان پل ارتباطی میان آسیای جنوبی و آسیای میانه خواهد شد.

رئیس جمهور گفته‎است، تقویت اقتصادی برای پیشرفت افغانستان و منطقه ضروری است.

در همین حال اتاق تجارت و صنایع افغانستان، افزایش داد و ستد با ازبکستان را یک اقدام مهم اقتصادی خوانده می‎گوید، با این که صادرات افغانستان در کشورهای آسیای میانه بازار خوب دارد، با این کار اقلام افغانی به آسانی وارد بازارهای کشورهای آسیایی خواهد شد.

در حال حاضر میزان داد و ستد با پاکستان از سه میلیارد دالر به یک اعشاریه پنج میلیارد دالر کاهش یافته‎است.
در حال حاضر میزان داد و ستد با پاکستان از سه میلیارد دالر به یک اعشاریه پنج میلیارد دالر کاهش یافته‎است.

خان جان الکوزی معاون اطاق تجارت و صنایع افغانستان درین مورد افزود:

"ما به این خوشبین هستیم چون این به کشورهای آسیایی آسان ترین راه‎است، به گونه خاص برای صادرات ما بسیار با اهمیت است، میوه‎های تازه و خشک و قالین ما در قزاقستان و روسیه بازار خوب دارد، من امیدوارم بر اساس پلان تمام مسایل به خوبی به پیش برود."

آقای الکوزی می‎گوید، ازبکستان در طول تاریخ شریک تجارتی افغانستان باقی مانده و با به وجود آمدن رهبری جدید آن کشور، امیدواری‎ها نسبت به افزایش روابط تجارتی بیشتر شده‎است.

سید قیاص سعید کارشناس مسایل اقتصادی درین باره می‎گوید، افزایش داد و ستند تجارتی با کشورهای دنیا سود مند است.

اما وی تاکید می‎کند، برای خود کفایی ضرورت است که به ساخت فابریکات و تولیدات داخلی توجه بیشتر شود.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG