لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

وزیری: امریکا ۴ هلیکوپتر بلک‌هاک را در سال روان به نیروهای افغان می‌سپارد


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، کار جدی برای تجهیز نیروهای هوایی ادامه دارد و امریکا بودجه ویژۀ را نیز در این باره در نظر گرفته‌است.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، امریکا تعهد کرده‌است که بر بنیاد طرح چهار ساله افغانستان به اندازه کافی هلیکوپترها را در اختیار نیروهای امنیتی افغان قرار می‌دهد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز چهار شنبه در نشست خبری در کابل گفت که امریکا برای تجهیز نیروهای امنیتی بودجه کافی را نیز در نظر گرفته‌است که بر بنیاد آن ۴ بال هلیکوپتر بلک‌هاک را در سال روان میلادی در اختیار افغانستان قرار دهد.

وی می‌گوید، نیاز است تا هلی کوپترهای امریکایی جای هلی کوپترهای روسی را برای نیروهای امنیتی بگیرد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

او گفت:

"یک بودجه هوایی را امریکا برای نیروهای هوایی افغان اختصاص تا این نیروها را بسازند، بنام بلک‌هاک از هلی کوپترهایی است که در طرح پلان چهار ساله ما است برای‌ما این هلی کوپترها را واگذار می‌کنند که جای هلی کوپترهای روسی را خواهند گرفت."

وزیری می‌گوید هدف این تلاش‌ها، کمیاب بودن پرزه جات هلیکوپترهای روسی تقاضای زمان و آموزش نیروهای امنیتی افغان از سوی امریکایی‌ها بوده‌است.

نیروهای امنیتی افغان در حال حاضر در حملات هوایی از هلیکوپترهای هندی، امریکایی و شماری از هلی کوپترهای "ME17,ME27 و ME35" روسی کار می‌گیرند.

در کنار این‌که نیروهای امنیتی افغان از طیاره‌های بی‌پیلوت امریکایی در حمله‌های هوایی استفاده می‌کنند، به نوعی از هلی کوپترهای امریکایی نیز دسترسی دارند.

اما نخستین بار است که این نیروها در حمله‌های هوایی از هلیکوپترهای بلک‌هاک کار خواهند گرفت و وزارت دفاع دسترسی به آن‌را برای نیروهای امنیتی مهم می‌خواند.

پیش از این روسیه گفته‌است حاضر است که هلیکوپتر به افغانستان کمک کند آن‌چه وزارت دفاع می‌گوید در صورت امکان این کمک را رد نخواهند کرد.

با این همه، عبدالهی آخند زاده معاون کمیسیون امنیتی ولسی جرگه می‌گوید، به کمک‌های نظامی نیاز جدی دارند و اینکه از سوی هر کشوری باشد باید از آن استقبال گردد.

آخند زاده به رادیو آزادی گفت که، جنگ کنونی افغانستان بیشتر نبرد جبهه‌یی است که نیروهای هوایی بیشتر در مهار آن می‌توانند نقش مهم داشته باشند.

ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

او گفت:

"در چنین اوضاع نیروهای امنیتی‌ما که سخت ترین نیاز و کمبودی به بخش هوایی دارند، ما به طیاره‌های نیاز داریم که بتوانند در عملیات‌ها استفاده شوند، طیاره‌های که امریکا برای‌ما داده تنها به بخش ترانسپورتیشن است، از آن‌ها در وقت جنگ و عملیات استفاده نمی‌شود."

در آغاز سال روان میلادی مک ماستر مشاور امنیتی ایالات متحد امریکا حمایتش را از پلان انکشافی دفاعی و امنیتی افغانستان اعلام کرده‌است.

درین پلان در کنار دیگر موضوعات، به این‌که در اختیار نیروهای امنیتی تجهیزات پیشرفته جنگی قرار گیرد، تاکید شده‌است، برنامۀ که کابل و واشنگتن آن‌را برای بهبود اوضاع امنیتی افغانستان مهم می‌خوانند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG