لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۰

ترکیه و ایران با برگزاری همه پرسی جهت استقلالیت کردان مخالفت کردند


ترکیه و ایران با برگزاری همه پرسی توسط کردهای عراق برای استقلالیت آن‎ها در این کشور، مخالفت شان را اعلان کردند.

قرار است این همه پرسی در ماه آینده برگزار شود.

این مخالفت روز گذشته در جریان سفر بی سابقه لوی درستیز قوای مسلح ایران به ترکیه ابراز شد.

کردها، اقلیت قابل ملاحظه را در ایران، عراق، سوریه و ترکیه تشکیل می‎دهند که یک تعداد آن‎ها برای ایجاد دولت مستقل مبارزه می‎کنند و مبارزات آن‎ها بعضا با خشونت همراه می‎باشد.

اکنون مقام‎ها در ایران و ترکیه فکر می‎کنند که همه پرسی در شمال عراق نه تنها وضعیت این کشور، بلکه اوضاع را در تمام منطقه وخیم ساخته می‎تواند.

وزیر امور خارجه ترکیه می‎گوید، همه پرسی پلان شده در مناطق کردنشین شمال عراق امکان دارد، منطقه را حتی به یک جنگ داخلی بکشاند.

مولود چاوش اغلو
مولود چاوش اغلو

مولود چاوش اغلو روز چهارشنبه به شبکه تلویزونی (تی ای تی) نیوز گفت:

"در حالی‎که کشورهای ما به چالش‎های گوناگون روبرو اند، همه پرسی برای استقلالیت، وضعیت را بیش از این متشنج می‎سازد. خدای ناخواسته امکان دارد حتی باعث جنگ داخلی شود. این یک مسئله جدی است. اما به طور آشکارا به آن‎ها گفتیم که ما مخالف این همه پرسی هستیم و آن‎ها باید این همه پرسی را برگزار نکنند. ما، بازهم روی تاکید این نقطه ادامه می‎دهیم."

مخالفت در مورد این همه پرسی دیروز در جریان سفر جنرال محمد حسین باقری لوی درستیز ایراننیز بیان گردید.

لوی درستیز ایران محمد حسین باقری روز سه شنبه با رسیدن به انقره به تلویزیون دولتی این کشور گفت، برای مدت طولانی چنین یک سفری صورت نگرفته بود، ولی با در نظرداشت انکشافات منطقوی، مسایل امنیتی، امنیت سرحدات و مبارزه با تروریزم، چنین یک سفر لازمی بود.

رسانه‎های ترکی خبر دادند که بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ این اولین بار است که یک لوی درستیز ایران از انقره دیدن می‎کند.

جنرال باقری روز چهارشنبه بعد از ملاقات با رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان گفت، دو طرف موافق می‎باشند که همه پرسی برای استقلالیت توسط کردهای عراق می‎تواند نا امنی را در تمام منطقه دامن بزند.

لوی درستیز نیروهای مسلح ایران گفت، هرچند این همه پرسی در عراق برگزار می‎شود، اما ایران و ترکیه را نیز در بر می‎گیرد.

کودکان کردهای عراق
کودکان کردهای عراق

هر چند، رهبران ترکیه و ایران تاکید می‎کنند که برگزاری این همه پرسی ممکن نبوده و باید برگزار نشود ولی رهبران کرد می‎گویند، این همه پرسی که در نظر است در ۲۵م ماه سپتمبر برگزار شود، نباید لغو گردد.

کردهای عراق که اکنون شمار شان به ۵ میلیون نفر می‎رسد، می‎گویند، امکان دارد که آن‎ها این همه پرسی را تائید کنند، اما رهبران آن‎ها تاکید می‎کنند که همه پرسی لازم الاجرا نیست و ماهیت مشورتی دارد.

کردهای عراق که خودمختار اند، در کنار حکومت مرکزی این کشور زندگی صلح آمیزی داشتند ولی در این اواخر روی مسئله نفت و برخی مسایل دیگر با حکومت مرکزی عراق جنجال‎های بین شان به میان آمده‎است.

اما برعکس عراق، در ایران و ترکیه بین نیروهای دولتی و شبه نظامیان کرد، بعضاً درگیری‎های مرگبار صورت گرفته‎است.

ضمناً، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مورد افزایش قوت سیاسی کردان درین کشور ابراز نگرانی کرده‎است.

کردان در در نتیجه انتخابات اخیر ترکیه کرسی‎های قابل ملاحظه را در پارلمان این کشور، بدست آورده‎اند.

XS
SM
MD
LG