لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

سپیدار: تاجران قزاقستان برای سرمایه گذاری در کشور تشویق خواهند شد


رئیس اجرائیه حکومت در سفر اش به قزاقستان سرمایه گذاران آن کشور را به سرمایه گذاری در افغانستان تشویق خواهد کرد.

امید میثم یک معاون سخنگوی این ریاست روز جمعه با ابراز این مطلب به رادیو آزادی گفت قرار است عبدالله عبدالله با صدراعظم و شماری از سرمایه گذاران قزاقستان دیدار کند.

امید میثم
امید میثم

​او گفت:

"رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان قرار است با نخست وزیر قزاقستان در ارتباط به بهبود روابط آن کشور با افغانستان در عرصه‌های مختلف دیدار و گفتگو کند، با افغان‌های مقیم قزاقستان نشست و گفتگو داشته باشند و همچنان تاجران قزاقستان را ملاقات می‌کند تا آنان را تشویق کند که در بخش‌های مختلف در افغانستان سرمایه گذاری کنند."

آقای میثم گفت که رئیس اجرائیه در سفر دو روزه‌اش به قزاقستان که به روز جمعه آغاز شد همچنان از نمایشگاه "اکسپو ۲۰۱۷ " دیدن خواهد کرد.

به اساس خبرنامه ریاست اجرائیه در این نمایشگاه که حدود دو میلیارد یورو هزینه برداشته‌است کشورهای اشتراک کننده محصولات صنعتی و توانایی بهره مندی از انرژی‌های نو و جاذبه‌های توریستی را به نمایش می‌گذارند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه به روز سه شنبه به هدف امضای توافقنامه‌ها در بخش‌های ترانزیتی، تجارتی و انکشاف ظرفیت‌های عدلی و قضایی به بلاروس رفته بود.

پیش از این رئیس جمهور اشرف غنی هم به منظور گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجارتی به کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان و تاجکستان سفر کرده‌است.

درین میان مسئولین اتاق تجارت و صنایع افغانستان با آنکه می‌گویند سفرهای مقام‌های افغان به کشورهای آسیای میانه در گذشته نتایج ملموسی در پی‌نداشته اما آنان نسبت به دستآوردهای سفر رئیس اجرائیه به قزاقستان خوشبین اند.

صیام الدین پسرلی سخنگوی این اتاق به رادیو آزادی گفت امیدوار هستند تا این سفر زمینه گسترش روابط تجارتی میان دو کشور را فراهم بسازد.

صیام الدین پسرلی
صیام الدین پسرلی

او گفت:

"توقع داریم که در قزاقستان هم در مورد بعضی قرار دادها و موضوعات تجارتی و ترانزیتی بحث و تبادل نظر صورت بگیرد، ما این سفر را به فال نیک گرفته‌ایم و انتظار داریم که دستآوردهای فوق العاده خوبی داشته باشد."

به باور برخی آگاهان اقتصادی همکاری‌های تجارتی، ترانزیتی و سیاسی افغانستان با کشورهای آسیای میانه، این کشور را در موقعیت بهتری قرار داده است.

به گفته سید قیاس سعیدی یکی از این آگاهان دیگر افغانستان به لحاظ تجارت تنها وابسته به پاکستان نیست و این کشور به اندازه کافی از کشورهای آسیای میانه کالاهای تجارتی و انرژی وارد می‌کند.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG