لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

سیستم خدمات برقی برای مالیه دهنده‎گان بزرگ در کابل، افتتاح شد


سیستم خدمات الکترونیکی برای مالیه دهنده‎گان بزرگ در کابل، افتتاح شد.

وزارت مالیه افغانستان می‎گوید که با الکترونیکی شدن سیستم خدمات مالیاتی، از یک سو جلو فساد گرفته می‎شود و از طرف دیگر در سیستم پرداخت مالیات سهولت به میان میاید.

عبدالحبیب زدران رئیس بخش عواید وزارت مالیه افغانستان امروز در مراسم افتتاح این سیستم گفت که این سیستم پرداخت مالیات در حال حاضر تنها در کابل برای یک ماه بطور آزمایشی فعالیت خواهد داشت.

زدران گفت که، با به میان آمدن این سیستم بر علاوه افزایش در مالیات، جلو فرار مالیات نیز گرفته خواهد شد.

زدران: وجه بیشتر ما برای اصلاحات در سه و چهار ساحه است.
زدران: وجه بیشتر ما برای اصلاحات در سه و چهار ساحه است.

وی در مورد برنامه‎های دیگری نیز سخن گفت.

او افزود:

"توجه بیشتر ما برای اصلاحات در سه و چهار ساحه است که اول آن بلند بردن سطح خدمات است، قدم دوم ساده ساختن پروسه برای مالیه دهنده‎گان می‎باشد که مثال خوب آن افتتاح خدمات الکترونیکی است و در قدم سوم تلاش می‎کنیم تا در زمینه آگاهی عامه بیشتر کار کنیم."

این در حالیست که به اساس معلومات وزارت مالیه افغانستان، در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ در صد شرکت‎ها از پرداخت مالیات فرار می‎کنند که بیشتر آنان را مالیه دهنده‎گان کوچک تشکیل می‎دهد.

به گفته مسئولین این وزارت، درین میان شرکت‎های نیز وجود دارند که در هنگام پرداخت مالیات، با کارمندان وزارت مالیه برخورد نادرست می‎کنند.

اما این‎که اقدام وزارت مالیه در برابر این شرکت‎ها چه خواهد بود، نجیب الله وردک معین عواید و گمرکات این وزارت در مورد می‎گوید:

"ما اکنون عملا روی این موضوع کار می‎کنیم تا این را فلتر نماییم و اگر باز هم آنان برای پرداخت مالیه حاضر نشدند نام‎های آن شرکت‎ها را با رسانه‎ها شریک می‎سازیم و برعلاوه آن در صفحه انترنتی وزارت نیز نشر خواهیم کرد."

در عین حال مسئولین اتاق تجارت و صنایع افغانستان از این اقدام وزارت مالیه استقبال کرده و از حکومت خواهان ایجاد سهولت‎های بیشتر به سرمایه گذاران درین کشور اند.

الکوزی: مشکل بزرگ نبود هماهنگی است.
الکوزی: مشکل بزرگ نبود هماهنگی است.

خان جان الکوزی معاون این اتاق درین مراسم گفت که عدم موجودیت شعبه بیلانس سازی مسلکی سبب شده‎است تا هنوز هم برخی از سرمایه گذاران شکار کمیشنکاران شوند.

وی افزود:

"ما طی ۱۶ سال گذشته یک شعبه بیلانس سازی مسلکی و قانونی ایجاد نکردیم تا تجار مجبور شده آن جا مراجعه کنند با همان فرد تخنیکی نشسته و آن فرد تخنیکی مانند وکیل مدافع از تجار دفاع کند بنا مشکل بزرگ نبود هماهنگی است."

سیستم خدمات الکترونیکی برای مالیه دهنده‎گان بزرگ در کابل در حالی افتتاح می‎شود که قبل از این اتحادیه صنعت کاران افغانستان گفته بود که به دلیل عدم موجودیت سیستم ویژه مالیاتی، بیشترین بخش عواید حکومت به جیب برخی افراد می‎رود.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG