لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۲

نیکلسن: امریکا شکست نخواهد خورد، طالبان بجز از صلح انتخابی ندارند


قوماندان عمومی نیروهای ماموریت حمایت قاطع ناتو و شاژ دافیر امریکا در افغانستان می‎گویند، طالبان جز پذیرفتن صلح دیگر انتخابی ندارند.

جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیروهای خارجی در افغانستان و هوگو لارنس سرپرست سفارت امریکا در کابل می‎گویند طالبان می‎دانند که در میدان جنگ برنده شده نمی‎تواند بنا انتخاب بهتر برای این گروه یکجا شدن با پروسه صلح است.

آنان این را نیز گفتند که آموزش و مشوره دهی برای نیروهای امنیتی افغان را در ماه آینده افزایش می‎دهند و تاکید کردند که در حال حاضر فکر شکست نیروهای افغان از بین رفته‎است.

نیکلسن: ما در افغانستان شکست نخواهیم خورد.
نیکلسن: ما در افغانستان شکست نخواهیم خورد.

نیکلسن می‎گوید که طالبان سال گذشته به گونه گسترده سرکوب شدند و مشوره وی به آنان اینست که دیگر در برابر مردم افغانستان جنگ را متوقف سازند.

وی افزود:

"ما در افغانستان شکست نخواهیم خورد، امنیت امریکا، افغانستان و درعین حال امنیت حامیان ما به این مسئله گره خورده‎است.

برای طالبان می‎گویم که یک انتخاب ساده دارید و آن این‎که، در برابر هموطنان تان به جنگ پایان دهید."

جنرال نیکلسن می‎گوید طالبان به یک سازمان جنایت کار مبدل شده و تلاش دارند که از طریق قاچاق مواد مخدر قتل و ترور صفوف خود را تقویت بخشد.

این در حالیست که دونالد ترمپ و رئیس جمهور غنی از طالبان خواسته‎اند که با پروسه صلح یکجا شوند.

رئیس جمهور غنی روز گذشته در نشستی با مقامات بلند پایه حکومتی اش در ارگ ریاست جمهوری گفت اگر طالبان به این فکر باشند که از طریق جنگ حکومت افغانستان را سرنگون خواهند کرد و جغرافیه این سرزمین را تغیر دهند باید این فکر را از سر دور کنند.

از سوی هم طالبان پس از اعلان استراتژی جدید امریکا در قبال افغانستان گفتند آنان تا هنگامی‎که نیروهای خارجی افغانستان را به گونه کامل ترک نکنند به جنگ ادامه خواهند داد.

در همین حال هوگو لارنس سرپرست سفارت امریکا در کابل می‎گوید که طالبان می‎توانند در جامعه تشویش و وحشت را گسترش دهند اما کامیاب شدن آنان ناممکن است.

حال هوگو لارنس سرپرست سفارت امریکا در کابل
حال هوگو لارنس سرپرست سفارت امریکا در کابل

وی افزود:

"طالبان یک انتخاب دارند، آنان می‎توانند افغان‎ها را آماج قرار دهند و در جامعه وحشت را پخش کنند و بجنگند؛ اما پیروزی این گروه امکان پذیر نیست پس باید به جنگ پایان داده و صلح را بپذیرند."

از سوی دیگر این دو مقام سیاسی و نظامی امریکایی در افغانستان تاکید می‎ورزند که برای تامین ثبات افغانستان، اقدامات قاطع پاکستان نیز ضروری است.

با این همه شماری از حلقات و چهره‎های سیاسی استراتژی تازه امریکا برای افغانستان را به این کشور و منطقه سودمند می‎دانند اما می‎گویند اگر این استراتژی عملی نگردد و روی کاغذ بماند، زیان آن برای افغانستان بیشتر از بهره آن خواهد بود.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG