لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

امیدواری ارگ برای عملی شدن سند میثاق همکاری‌های افغانستان و امریکا


ارگ ریاست جمهوی می‎گوید عملی شدن سند میثاق همکاری‎ها میان افغانستان و امریکا سبب پیشرفت در این کشور خواهد شد.

حکم آغاز تطبیق سند میثاق همکاری‎ها میان افغانستان و ایالات متحده شام روز چهارشنبه از سوی رئیس جمهور اشرف غنی امضا شده‎است.

بر اساس سند میثاق همکاری‎ها میان افغانستان و ایالات متحده امریکا، پیشرفت‎ها و تعهدات حکومت افغانستان برای شکل گیری یک جامعه مرفه و با ثبات نظارت می‎شود.

در این سند برای افغانستان معیارهای برابر با معیارهای بین المللی تعین شده که حکومتداری خوب، اقتصاد، امنیت و صلح چهار بخش اساسی آن اند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت درین سند دو صد معیار در همین چهار بخش تعین شده‎اند.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

وی افزود:

"حداقل دوصد تعهد از سوی دولت افغانستان صورت گرفته، این تعهدات در بخش‎های حکومتداری خوب، اقتصاد، امنیت و صلح است، امریکا و افغانستان روی شاخص‎های مشخص باهم کار می‎کنند، کار در چهار چوب این تعهدات سبب می‎شود که مسیر پیشرفت برای افغانستان و همکاری میان دو کشور دنبال شود."

رئیس جمهور اشرف غنی حکم آغاز تطبیق سند میثاق همکاری‎ها میان افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا را شام روز چهارشنبه در نشستی با حضور رئیس اجرائیه، شارژدافیر سفارت امریکا و قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع امضا کرده‎است.

در اعلامیه مشترک افغانستان و ایالات متحده امریکا آمده‎است که بر بنیاد این سند کمیته‌های چهارگانه دو کشور مشترکا در عرصه‎های حکومتداری خوب، صلح، امنیت و اقتصاد کار خواهند کرد.

این در حالیست که دو روز پیش از آغاز این همکاری مشترک، امریکا استراتژی جدید اش را برای افغانستان و جنوب آسیا اعلام کرد.

رئیس جمهور امریکا هنگام اعلام این استراتژی گفته که امریکا به دولت سازی در افغانستان ادامه نخواهد داد و این کار مربوط خود افغان‌هاست.

دونالد ترمپ ‌گفته که تعهد و حمایت امریکا برای افغانستان دایمی است، اما پس از این چک سفید برای افغانستان داده نخواهد شد.

اسحاق اتمر آگاه مسایل سیاسی با اشاره به همین اظهارات می‎گوید پس از این مسئولیت حکومت افغانستان در بخش حکومتداری خوب و ایجاد شفافیت بیشتر شده‎است.

او در صحبت با رادیو آزادی گفت حکومت افغانستان باید تلاش کند تا تعهدات اش در برابر امریکا و جامعه جهانی را عملی بسازد.

او افزود:

"اینجا افغانستان مقید به این شد، تا که افغان‎ها حکومتداری خوب نکنند و جلو فساد مواد مخدر را نگیرند امریکایی‎ها دیگر برای شان چک سفید نخواهند داد، حالا دولت افغانستان باید فساد را ریشه کن ساخته، زورمندان را تابع قانون بسازد و حکومت را مطابق به معیارهای دیموکراسی عیار بسازد."

اما رئیس جمهور محمد اشرف غنی هنگام امضای سند میثاق همکاری‎های افغانستان و امریکا تاکید کرده که باید به اثبات رسانیده شود که فیصله‎های حکومت جنبۀ عملی دارند.

آقای غنی تاکید کرده که چالش‎های عمدۀ افغانستان از جمله فساد اداری شناسایی شده و ارادۀ برای مبارزه با آن جدی و همه جانبه‎است.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG