لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۸

محمود صیقل: افغانستان می‎خواهد با امریکا یکجا علیه تروریزم مبارزه کند


سفیر افغانستان در سازمان ملل‌متحد می‎گوید با اعلان استراتژی تازه امریکا، افغانستان می‎خواهد تا با ایالات متحده یکجا در برابر تروریزم مبارزه کند.

در نیویارک محمود صیقل نماینده افغانستان در سازمان ملل‌متحد می‎گوید تروریزم تمامی منطقه و جهان را تهدید می‎کند و افغانستان نیاز دارد تا قدرت‎های جهان به ویژه ایالات متحده مسئولیت مبارزه با تروریزم توسط افغانستان را تقسیم کنند.

آقای صیقل در صحبت با شبکه جهانی تلویزیون چین گفته که باید گفت‌وگوهای مؤثر با افغانستان به‌خاطر تطبیق استراتژی تازه امریکا صورت گیرد.

وی افزود:

"افغانستان در میان آسیای میانه، جنوب آسیا، شرق دور و شرق میانه واقع شده‎است. ما شش همسایه داریم. بناً مهم است که در هنگام تطبیق پالیسی‎های امریکا چنانچه یادآور شدم، گفت‌وگوهای مؤثر با این‎ها داشته باشیم."

ترمپ هنگام اعلان استراتژی اداره اش برای افغانستان و آسیای جوبی
ترمپ هنگام اعلان استراتژی اداره اش برای افغانستان و آسیای جوبی

اظهارات و واکنش‎های مقام‎های افغان به دنبال اعلان استراتژی امریکا توسط دونالد ترمپ رئیس جمهور آن کشور تا اکنون مثبت بوده‎است.

ترمپ در سخنرانی‌اش هنگام اعلان استراتژی تازه امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا گفت که این استراتژی بر اساس شمار نیروها و جدول زمانی برای خروج تهیه نشده بلکه به وضعیت و شرایط ارتباط می‎گیرد.

رئیس جمهور امریکا در مورد پاکستان هم با تندی حرف زد و گفت که ایالات متحده در برابر تحرکات شورشیان در آن کشور خاموش نخواهد ماند.

محمود صیقل در کنار سایر مقام‎های ارشد افغان، در حالی از استراتژی نو امریکا استقبال کرده که پاکستان نسبت به این استراتژی واکنش تند نشان داده‎است.

بر اساس اعلامیه اردوی پاکستان، لوی درستیز اردوی آن کشور در دیدار با سفیر امریکا در اسلام‌آباد گفته که پاکستان به کمک‎های مالی و نظامی ایالات متحده نیازی ندارد.

در اسلام‌آباد روز چهارشنبه دیوید هیل سفیر امریکا با قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان دیدار کرد.

بر اساس خبرنامه اردوی پاکستان، باجوه درین دیدار گفته که کشورش به کمک مالی و نظامی امریکا نیازی ندارد.

در ادامه خبرنامه این هم گفته شده که لوی درستیز اردوی پاکستان، امنیت افغانستان را به نفع کشورش و منطقه دانسته‎است.

این چیزی است که رئیس جمهور اشرف غنی هم روز چهارشنبه آن را در کابل گفت.

آقای غنی در سخنرانی‌اش تأکید کرد که پاکستان باید از فرصتی که به میان آمده استفاده کند.

رئیس جمهور اشرف غنی
رئیس جمهور اشرف غنی

او افزود:

"این‎که امروز یک اجماع به میان آمده، پاکستان باید روی روش‎ها و موضع گذشته‎اش از سر فکر کند. یک فرصت است. این هم باید واضح شود که افغانستان امروز، افغانستان گذشته نیست. خیلی بدیل‎های اقتصادی هم داریم و راه‎های همکاری در جهان برای ما باز استند و راه‎های زیادی وجود دارند."

اکثریت آگاهان از استراتژی تازه امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا استقبال می‎کنند و آن را یک فرصت تازه برای کابل می‎دانند.

در عین حال شماری از این آگاهان پیام رئیس جمهور دونالد ترمپ برای پاکستان را جدی می‎پندارند.

زلمی خلیلزاد سفیر پیشین امریکا در افغانستان و عراق در تازه‌ترین مقاله‌اش به روزنامه نیویارک تایمز، سه پیشنهاد را برای رئیس جمهور امریکا جهت تطبیق استراتژی تازه‌اش مطرح کرده‎است.

  • پیشنهاد نخست

افزایش نیرو با تلاش‎های هماهنگ سیاسی همراه شود.

  • پیشنهاد دوم

رئیس جمهور امریکا باید در برابر مقاومت‎های پاکستان آماده باشد، زیرا شاید منافع امریکا در افغانستان بیشتر هدف قرار گیرند و ارگان‎های امنیتی پاکستان به نحوی توجیه کنند که بدون همکاری این کشور امریکا به پیروزی نمی‎رسد.

  • پیشنهاد سوم و اخیر

رئیس جمهور ترمپ برای رهبران افغانستان این انگیزه را بدهد که با امریکا از نزدیک کار کنند و ارگان‎های حکومتی به خصوص نهادهای امنیتی را نیرومندتر سازند تا در نتیجه این تلاش‎ها، امریکا در مأموریت افغانستان به پیروزی برسد.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG