لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۴

واکنش‌ها علیه اظهارات اخیر روسیه روی استراتژی امریکا برای افغانستان


اظهارات اخیر وزیر خارجه روسیه با واکنش شماری از اعضای ولسی جرگه و کارشناسان افغان رو به رو شده‎است.

برخی از اعضای ولسی جرگه و کارشناسان افغان در باره انتقاد روسیه از استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و آسیای جنوبی، واکنش‎های گوناگون نشان داده‎اند.

آنان روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفتند، اظهارات اخیر مقام‎های روسی در باره این استراتژی نشان می‎دهد که روسیه در نا امنی افغانستان فایده خود را می‎بیند.

آرین یون یک عضو کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه با بیان این مطلب می‎گوید، امریکا باید اشتباه روسیه را در افغانستان تکرار نکند.

یون: روسیه نمی‎خواهد که امریکا در افغانستان حضور داشته باشد.
یون: روسیه نمی‎خواهد که امریکا در افغانستان حضور داشته باشد.

وی افزود:

"روسیه نمی‎خواهد که امریکا در افغانستان حضور داشته باشد و موفق شود، آنان می‎خواهد به مانند که روس‎ها از افغانستان ناکام بیرون شدند، امریکاییان نیز ناکام شده و از این کشور بیرون شوند تا به جهانیان بگویند که استراتژی امریکا ناکام بود، اما برای امریکا ضرور است که با توجه به وضعیت کنونی، اشتباه روس‎ها را تکرار نکند."

این اظهارات در حالی صورت می‎گیرد که سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در تازه ترین اظهارات خود گفته‎است، استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و آسیای جنوبی بیهوده‎است.

به گفته وی، در استراتژی جدید امریکا بیشتر به کارگیری زور تمرکز شده که این کار به آرام ساختن وضعیت افغانستان کمک نمی‎کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا روز سه شنبه استراتژی کشورش برای افغانستان و آسیای جنوبی را اعلام کرده گفت، تا زمان سرکوب گروه‎های تروریستی مبارزه امریکا در افغانستان ادامه خواهد داشت.

برخی کارشناسان افغان اما می‎گویند، روسیه نمی‎خواهد که امریکا در افغانستان حضور داشته باشد و از همین رو با مخالفان مسلح دولت همکاری می‎کنند.

صافی: روس‎ها نمی‎خواهند که امریکا در افغانستان حضور داشته باشد.
صافی: روس‎ها نمی‎خواهند که امریکا در افغانستان حضور داشته باشد.

ودیر صافی استاد پوهنتون کابل در این باره به رادیو آزادی گفت:

"روس‎ها نمی‎خواهند که امریکا در افغانستان حضور داشته باشد و به همین خاطر با طالبان رابطه برقرار کرده و این گروه را سلاح می‎دهد تا تقویت شود، به نظر من این‎گونه استراتژی برای افغانستان یک ضرورت بود، این یک استراتژی مهم و به جا است."

مقام‎های امریکایی تا حال در باره اظهارات سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه ابراز نظر نکرده‎اند.

وزارت خارجه افغانستان نیز از ابراز نظر در این باره خود داری کرد.

برخی کارشناسان افغان می‎گویند، تا زمانی که برای حل تنش‎های افغانستان راه حل اساسی جستجو نشود، وضعیت بهبود نخواهد یافت.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG