لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

فعالان: اگر جهت کاهش تلفات ملکیان اقدام نشود فرار جوانان بیشتر خواهد شد


ائتلاف ملی امید جوانان افغانستان می‎گوید، حکومت و نیرهای خارجی مستقر در افغانستان اگر برای کاهش تلفات غیر نظامیان اقدام نکنند، فرار جوانان از کشور بیشتر خواهد شد.

این ائتلاف به این باور است که پس از اعلام استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و آسیای جنوبی، ممکن مخالفان مسلح دولت به حمایت برخی کشورهای منطقه مانند روسیه، آتش جنگ در افغانستان را شعله ور تر سازند.

این ائتلاف نگران این است که با تشدید جنگ، ممکن تلفات غیر نظامیان به اوج برسد.

محمد علی جعفری رئیس این ائتلاف که روز جمعه در یک نشست خبری در کابل صحبت می‎کرد گفت، مخالفان مسلح دولت بیشتر در خانه‎های غیر نظامیان سنگر می‎گیرند و از همین رو، نیروهای دولتی و خارجی باید با دقت بیشتر عمل کرده و جلو تلفات افراد ملکی را بگیرند.

هرات
هرات

وی افزود:

"با توجه به استراتژی جدید امریکا سران حکومت نیاز به دقت بیشتر دارند که چی برنامه‎های را روی دست گیرند تا تلفات غیر نظامیان به کمترین آمار برسد، اگر جلو تلفات غیر نظامیان گرفته نشود، مردم به خصوص جوانان کشور را ترک خواهند کرد، بنا ما نگرانی داریم."

احمد ذکی یک عضو این ائتلاف نیز می‎گوید، اختلاف‎های سیاسی میان سران حکومت یکی دیگر از عوامل ادامه جنگ و تلفات افراد ملکی در افغانستان می‎باشد.

به گفته وی، ضرورت است که حکومت با اجرای عملیات گسترده جلو پیشروی و نفوذ مخالفان مسلح دولت را بگیرد.

این در حالیست که بر اساس گزارش‎ها، رقم تلفات افراد ملکی نسبت به سال قبل در افغانستان افزایش یافته‎است.

سازمان ملل متحد که در ماه سرطان امسال گزارشی در این باره نشر کرد گفته‎است، تلفات افراد ملکی در افغانستان در شش ماه اول سال روان میلادی در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته دو درصد افزایش یافته‎است.

در یک اعلامیه یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان آمده‎است که از آغاز سال روان میلادی تا کنون ۱۶۶۲ فرد ملکی در افغانستان کشته و ۳۵۸۱ تن دیگر زخمی شده‎اند.

درین اعلامیه، نیروهای مخالف مسلح دولت مسئول چهل درصد این تلفات شناخته شده‎اند و گفته شده که بیشترین این تلفات در نتیجه جابجا شدن مواد انفجاری رخ داده‎است.

در اعلامیه آمده‎است که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته کشته و زخمی شدن زنان بیست سه درصد و از کودکان نه در صد افزایش یافته‎است.

اخیرا رویداد میرزا اولنگ ولسوالی صیاد سرپل یکی از موارد تکان دهنده تلفات غیر نظامیان در کشور خوانده شده‎است.

رویدادی که به گفته کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، طالبان و داعش همزمان با تصرف این منطقه، کم و زیاد ۶۰ فرد ملکی را کشتند.

وزیری: کوشش می‎کنیم که از احتیاط بیشتر کار بگیریم.
وزیری: کوشش می‎کنیم که از احتیاط بیشتر کار بگیریم.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان که روز جمعه با رادیو آزادی صحبت می‎کرد گفت، نظامیان افغان در استعمال قوت‎ها و کارگیری از حمله‎های هوایی، دقت بیشتر می‎کند.

وی افزود:

"چیزی که به ما مربوط است ما کوشش می‎کنیم که از احتیاط بیشتر کار بگیریم، عملیات که برای یک روز پلان می‎شود آن را برای سه یا چهار روز پلان می‎کنیم تا تلفات ملکی به میان نیاید، همچنان در استعمال قوای هوایی و توپچی از احتیاط بیشتر کار می‎گیریم، در محلات تجمع مردم حملات را اولا اجرا نمی‎کنیم و اگر اجرا می‎شود به بسیار احتیاط."

او مخالفان مسلح دولت را عاملین اصلی تلفات افراد ملکی خوانده می‎گوید، گروه‎های جنگجو برای مقابله با نظامیان افغان بیشتر در خانه‎های غیر نظامیان سنگر می‎گیرند.

آقای وزیری همچنان گفت، استراتژی جدید امریکا پیام مشخص به مخالفان مسلح دولت و حامیان شان داد تا از جنگ دست بکشند، به گفته وی، نیروهای افغان به حمایت نیروهای بین المللی اجازه این را نخواهند داد تا مخالفان مسلح دولت حملات شان را تشدید بخشند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG