لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۷

‌وزارت دفاع مشروط شدن کمک‌های امریکا به پاکستان را گام مثبت می‌داند


وزارت دفاع افغانستان از اقدام اخیر امریکا مبنی بر مشروط ساختن کمک‌های نظامی‌اش بر پاکستان استقبال کرده‌است.

وزارت دفاع افغانستان مشروط شدن کمک‌های نظامی امریکا بر پاکستان را یک اقدام بجا و برای تامین ثبات در منطقه گام مؤثر می‌داند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت در روز دوم عید سعید اضحی"شنبه" به رادیو آزادی گفت که افزایش فشارها بر پاکستان برای کامیابی مبارزه جاری با تروریزم بسیار مهم است.

دولت وزیري
دولت وزیري

او گفت:

"موضوع اساسی این است هر آن کسی که می‌خواهد از تروریستان حمایت کند اگر بالای آن‌ها فشار وارد نشود و این برایش گفته نشود که از این کار دست بردارد جنگ با تروریزم کامیاب بوده نمی‌تواند واین ادارت استخباراتی و نظامی پاکستان در منطقه است که از تروریستان حمایت می‌کند."

وزارت دفاع افغانستان این اظهارات را پس از آن مطرح می‌کند که حکومت امریکا به تازه‌گی اعلام کرده‌است که کمک‌های نظامی‌اش را به پاکستان مشروط می‌سازد.

حکومت امریکا به کانگرس این‌کشور خبر داده‌است که اقساط کمک نظامی یک اعشاریه یک میلیارد دالر به پاکستان را تا زمان نا مشخص متوقف سازد.

در عین حال وزیر خارجه امریکا گفته‌است که اگر پاکستان پناه‌گاهای شورشیان افغان در این کشور را از بین نبرد واشنگتن روی قطع کمک به این کشور، سلب این‌کشور از حیثیت بزرگترین متحد خارج ناتو و حتی وضع تعزیرات بر این کشور غور می‌کند.

هر چند این بار نخست نیست که یک بخش کمک‌های نظامی امریکا بالای پاکستان متوقف ساخته می‌شود.

اما پس ازا علام ستراتیژی امریکا برای افغانستان و آسیای جنوبی این اولین اقدام امریکا در برابر پاکستان خوانده می‌شود.

پیش از این دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا حین اعلام این استراتیژی گفته بود که امریکا میلیارد ها دالر را با پاکستان کمک کرده‌است اما آن‌کشور برای تروریستان که در برابر امریکا می جنگند پناه داده است و این روش باید تغییر یابد.

دونالد ترمپ
دونالد ترمپ

رئیس جمهور غنی روز گذشته نیز پس ازادای نماز عید سعید اضحی در ارگ گفت که حکومت افغانستان آماده است تا در مورد مشکلات موجود با پاکستان گفتگو نماید.

خواستیم تا دراین مورد نظر وزارت خارجه پاکستان را نیز داشته باشیم اما موفق نشدیم.

از سوی هم شماری از کارشناسان افغان می‌گویند که از اقدام تازه امریکا چنین معلوم می‌شود که آن کشور دیگر به تعهدات پاکستان بی باور شده‌است.

ناصر شفیق کارشناس سیاسی افغان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"امریکا توقع را که از پاکستان داشت برای انجام دادن آن دیگر بالای پاکستان باورمند نیست و اقدام اخیر هم به معنای هشدار بر پاکستان می‌باشد."

به گفته آقای شفیق هر چند پاکستان در برابر فشارهای امریکا روابط اش را با کشورهای دیگر منطقه تقویت کرده‌است و ترس ایجاد یک ایتلاف در برابر امریکا نیز متصور است اما در کل وارد کردن فشارها از سوی امریکا بالای پاکستان به نفع افغانستان است.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG