لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

صدراعظم پاکستان: نمی‌گذاریم جنگ از افغانستان به پاکستان گسترش یابد


شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان
شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان

صدراعظم پاکستان می‌گوید استراتژی جدید امریکا برای جنگ افغانستان ناکام است.

شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان در مصاحبه با بلومبرگ که دیروز منتشر شد گفت، ما از روز اول به وضاحت گفته ایم که استراتژی نظامی در افغانستان مؤثر نبوده و نخواهد بود.

او افزود یک توافق سیاسی باید صورت گیرد و این اساس مسئله است.

عباسی که کارش را سه هفته پیش به حیث صدراعظم پاکستان آغاز کرد همچنان گفت:

"اسلام‌آباد از جنگ علیه تروریزم در کشور همسایه افغانستان حمایت می‌کند، ولی نخواهد گذاشت این جنگ به کشورش گسترش یابد."

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

رئیس جمهور ترمپ هفته گذشته استراتژی جدیدش را برای افغانستان و جنوب آسیا اعلان کرد، جایی‌که نیروهای امریکایی در آن از ۱۶ سال به این‎طرف علیه طالبان، القاعده و دیگر گروه‌های تندرو که خواهان سقوط حکومت کابل اند، جنگیده‎اند.

ترمپ که در یک قرارگاه نظامی در نزدیکی واشنگتن صحبت می‎کرد، وعده پیروزی در جنگ را داده گفت، استراتژی جدید برای افغانستان مبتنی بر چهارچوب‌های دلخواه زمانی نبوده و بر اساس شرایط افغانستان استوار خواهد بود.

به دنبال این اظهارات ترمپ، جیمز متیس وزیر دفاع امریکا اعلان کرد که کشورش و دیگر متحدین سربازان بیشتر به افغانستان می‎فرستند.

ترمپ در سخنرانی صبح روز سه شنبۀ گذشته‌اش همچنان پاکستان را مورد انتقاد قرار داده گفت، واشنگتن دیگر تحمل آن را ندارد که پاکستان به تروریستان پناهگاه امن بدهد، اتهامی‌که پاکستان آن را رد می‌کند.

ترمپ گفت:

"ما دیگر نمی‌توانیم در مورد پاکستان خاموشی اختیار کنیم."

او افزود:

"مشارکت پاکستان در تلاش‌های ما در افغانستان به منفعت پاکستان است، ولی در صورت ادامه دادن پناهگاه به ترریستان، پاکستان چیزهای زیادی برای باختن دارد."

پاکستان در یک اقدام تازه به این اظهارات ترمپ، دیدار سرپرست معینیت وزارت خارجه امریکا را از اسلام‌آباد که قرار بود امروز صورت‌گیرد، به تعویق انداخت.

رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا دیروز گفت، استراتژی جدید کشورش برای افغانستان چنان طرح شده‌است که طالبان را به میز مذاکره با حکومت کابل بکشاند و پیغامی را می‌فرستد که "ما جای نمی‌رویم."

تیلرسن به فاکس نیوز گفت، فکر می‌کند رئیس جمهور ترمپ واضح ساخته است که استراتژی جدید، حاوی یک تغییر جدی نظامی است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG