لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۹

کابل: پاکستان به جای ادعاها، علیه گروه‌های تروریستی صادقانه مبارزه کند


حکومت افغانستان می‎گوید، پاکستان به جای این‎که دیگران را متهم کند، باید بر ضد گروه‎های تروریستی در قلمرو خود، صادقانه و جدی مبارزه نماید.

وزارت امور خارجه افغانستان این مطلب را در واکنش به ادعای مقام‎های پاکستانی بیان کرد که گویا، گروه‎های تروریستی در افغانستان حضور دارند.

سخنگوی این وزارت می‎گوید، نه‌تنها افغانستان، بلکه جامعه بین‌المللی به‌شمول ایالات متحده امریکا و چین کشور متحد پاکستان و همچنان قوت‎های منطقه‌یی، تأکید می‎کنند که گروه‎های تروریستی در پاکستان پناه گاه‎های امن دارند.

شکیب مستغنی شام دیروز به رادیو آزادی گفت، پاکستان همیشه با ادعاهای بی‌اساس خود بار ملامتی را به دوش دیگران می‎اندازد.

شکیب مستغنی
شکیب مستغنی

وی افزود:

"بهتر است، به جای این‎که همیشه با ادعاهای بی‌اساس و کاذب خود پاکستان بار ملامتی را به جانب افغانستان حواله کند، در برابر این گروه‎های ترویستی صادقانه، جدی و عملی مبارزه نماید و در از بین بردن پناه گاه‎های امن‌شان در قلمرو خود اقداماتی جدی را روی دست گیرد."

مقام‎های افغان این اظهارات را در واکنش به ادعای دیروز وزارت امور خارجه پاکستان بیان کردند که گویا گروه‎های ترویستی در افغانستان فعالیت دارند و از آن‌جا کشورهای منطقه را تهدید می‎کنند.

نفیس زکریا سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت، اسلام‌آباد از فعالیت گروه‎های مانند، داعش، نهضت اسلامی ترکستان شرقی، جنبش اسلامی ازبکستان و گروه تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان، نگران است.

در این میان، فرامرز تمنا رئیس مرکز مطالعاتی استراتژیک وزارت امور خارجه افغانستان به رادیو آزادی گفت، این درست است که برخی از گروه‎های مسلح در افغانستان فعال اند، اما به‌گفته وی، این گروه‎ها در پاکستان، تمویل، تجهیز و آموزش می‎بینند.

تمنا: پاکستان یکی از کشورهای محوری در حمایت از تروریزم در منطقه است.
تمنا: پاکستان یکی از کشورهای محوری در حمایت از تروریزم در منطقه است.

وی افزود:

"بلی، برخی از گرروه‎ها در افغانستان فعالیت دارند، اما در جای که تربیت می‎شوند، در جای‎که سلاح داده می‎شوند و آموزش داده می‎شوند، طبیعی است که فکت‎های مشخصی نزد افغانستان، نزد شرکای افغانستان و حتی نزد شرکای پاکستان چین وجود دارد که پاکستان یکی از کشورهای محوری در حمایت از تروریزم در منطقه است."

پاکستان در حالی حضور گروه‎های افراطی در قلمرو کشورش را رد می‎کند که پنج کشور عضو گروه بریکس یا کشورها در حال توسعه جهان در نشست اخیر خود موجودیت گروه‎های تروریستی را در پاکستان تهدیدی جدی برای منطقه خواندند.

پس از اعلان استراتژی جدید امریکا در باره افغانستان و جنوب آسیا که پاکستان در آن به پناه دادن تروریستان متهم شده، روابط بین واشنگتن و اسلام‌آباد نیز پر تنش شده‎است.

XS
SM
MD
LG