لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۸

ارگ: ادامه حمایت پاکستان از تروریستان روابطش را با کابل خرابتر می‌سازد


سه روز پس از اظهارات رئیس جمهور مبنی بر آمادگی کابل برای گفت‌وگو‌های سیاسی با اسلام آباد، ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، اگر پاکستان به حمایت گروه‌های تروریستی ادامه دهد و با افغانستان صلح نکند، در کنار این‌که روابط دو کشور بیشتر از پیش خراب خواهد شد، فشار‌های جهانی نیز بر اسلام آباد افزایش خواهد یافت.

نجیب آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت:

نجیب آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
نجیب آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

"اگر پاکستان با دولت افغانستان صلح نکند و اگر پاکستان به حمایت گروه‌های تروریستی ادامه دهد، نه تنها که روابط‌ اش با افغانستان خراب خواهد شد بلکه با فشار‌های بیشتر جهانی روبرو خواهد شد که در استراتژی جدید امریکا پیش بینی شده‌است."

رئیس جمهور افغانستان سه روز پیش پس از ادای نماز عید در ارگ ریاست جمهوری گفت، کشورش برای گفت‌وگو‌های همه جانبه سیاسی با پاکستان آمادگی کامل دارد.

به گفته رئیس جمهور، صلح با پاکستان در آجندای ملی افغانستان قرار دارد.

دینگ شیجون نماینده خاص چین برای افغانستان و پاکستان نیز اخیراً در دیدار مقام‌های افغان پیشنهاد کرده که کشور‌‌ اش می‌تواند نقش سازنده در بهتر شدن روابط میان کابل و اسلام را ایفا کند.

افغانستان همواره ادعا کرده که مخالفین مسلح دولت در پاکستان مراکز آموزشی و پناهگاه دارند و از سوی آن‌کشور حمایت می‌شوند اما پاکستان این ادعا ها را بار‌ها رد کرده و این مسئله سبب تیره‌گی روابط میان دو کشور شده‌است.

این اظهارات پس از آن صورت گرفته‌اند که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا اخیراً هنگام اعلام استراتژی جدید کشورش برای افغانستان و آسیای جنوبی، به پاکستان هشدار داده‌است تا در برابر گروه‌های تروریستی خاموش نماند.

ترمپ گفته که پاکستان باید در مبارزه با تروریزم، همکاری کند.

معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، اظهارات رئیس جمهور غنی مبنی بر آمادگی افغانستان با پاکستان برای مذاکرات سیاسی، در مطابقت با استراتژی جدید امریکا است، زیرا به گفته وی، صلح با پاکستان به معنای این‌است که پاکستان یا گروه‌های تروریستی را از کشورش بیرون کند و یا هم آنان را قانع سازد تا با حکومت افغانستان وارد گفتگو‌های صلح شوند.

به گفته وی، این شانس خوبی برای پاکستان است تا با افغانستان صلح کند.

یک عضو شورای عالی صلح افغانستان با استقبال از اظهارات رئیس جمهور غنی می‌گوید، پاکستان باید از فرصت پیش آمده استفاده کند.

اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌الملل این شورا روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، اگر پاکستان به مذاکرات سیاسی آماده شود، این مذاکرات میان دولت‌ها صورت خواهد گرفت.

محمد اسماعیل قاسمیار
محمد اسماعیل قاسمیار

وی گفت:

"یعنی این مذاکرات صلح بین الحکومتین خواهد بود که تنها حکومت افغانستان مذاکره را پیش می برند، اما اگر گروه‌های مخالف مسلح دولت یا طالبان و یا گروه‌های که با ما در حال جنگ است حاضر به مذاکره با ما می شوند، آن وقت رهبری این پروسه را شورای عالی صلح به عهده خواهد داشت."

آقای قاسمیار همچنان می‌گوید، پاکستان اثر گذاری و نظارت دقیق بالای گروه‌های تروریستی دارد و از این جهت می‌تواند نقش مؤثری در گفت‌وگو‌های صلح افغانستان با طالبان، بازی کند.

گزارش: نصرت پارسا

مرتبط

XS
SM
MD
LG