لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

واکنش شماری از اعضای ولسی جرگه روی موقف بریکس در برابر پاکستان!


برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان با اشاره به اعلامیه مشترک بریکس می‎گویند، حکومت باید برای استفاده از این فرصت اقدامات عملی را در بخش پالیسی‌سازی روی دست بگیرد.

عده از اعضای کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه می‎گویند که اعلامیه بریکس نشان دهنده ایجاد توافق نظر نسبی میان قدرت‎های بزرگ جهان در بحث مبارزه با تروریزم است.

عبدالقیوم سجادی یک عضو کمیسیون روابط بین‌المللی این جرگه روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، برای استفاده از این فرصت نیاز است تا حکومت افغانستان در بخش پالیسی‌سازی مبارزه با تروریزم اقدامات جدی کند.

وی افزود:

"روند مبارزه با تروریزم در کنار فضای مساعدی که در جامعه جهانی و افکار عمومی به وجود آمده زمانی می‎تواند به موفقیت بیانجامد که حکومت افغانستان ظرفیت لازم را برای استفاده از این فرصت ایجاد بکند و اقدامات جدی را در پالیسی سازی‎ها و اقدامات عملی روی دست گیرد."

این در حالیست که دو روز قبل کشورهای عضو بریکس به شمول روسیه و چین برای نخستین بار گروه‌های را به‌عنوان تروریست یاد کردند و تهدید برای امنیت منطقه خواندند که در پاکستان حضور دارند.

حکومت افغانستان هم پیش ازین از موضع‌گیری کشورهای عضو بریکس استقبال کرده و گفته‎است که تهدید تروریزم فراتر از مرزهای افغانستان است و باید در برابر آن به سطح منطقه و جهان مبارزه صورت گیرد.

رهبران گروه بریکس یا قدرت‎های رو به توسعه اقتصادی که متشکل از برازیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی اند، از مبارزه نیروهای امنیتی افغان در برابر تروریزم حمایت کرده‌اند.

رهبران گروه بریکس در اعلامیۀشان، از تهدیدهای جدی برای امنیت منطقه از جانب گروه طالبان، شبکه حقانی، القاعده، لشکر طیبه، جیش محمد، حزب‌التحریر، داعش و سایر گروه‌های تندرو ابراز نگرانی کرده‌اند.

کشورهای عضو بریکس در حالی گروه‌های را که در پاکستان حضور دارند تروریست خوانده و به‌عنوان تهدید برای منطقه یاد کرده‎اند که پیش از این روسیه و چین دو عضو این گروه در برابر استراتژی امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا که در آن به پاکستان از بابت موجودیت گروه‎های تروریستی هشدار داده شده، ملاحظاتی داشتند.

اما برخی از آگاهان روابط بین‌المللی می‎گویند که روسیه و چین هر دو با تهدید مشترک مواجه‎اند، اما به باور آنان تغییر موقف این کشورها در برابر پاکستان تغییر بنیادی نیست.

حقپال: چین و پاکستان دوستی بسیار نزدیک دارند.
حقپال: چین و پاکستان دوستی بسیار نزدیک دارند.

نصرت‌الله حق‌پال یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت روسیه و خصوصاً چین با پاکستان دوستی دیرینه دارد و روابط استراتژیک میان آنان حفظ خواهد شد.

وی افزود:

"آنان هیچ وقت اجازه نمی‎دهند که در آن‎جا [آسیای میانه] گروه‎های راه پیدا کنند که بعداً منافع روسیه را تهدید کنند و چین هم همیشه در قضایای مختلف موقف را اتخاذ کرده که همصدا با روسیه بوده‎است، اما چین و پاکستان دوستی بسیار نزدیک دارند و در این اواخر روابط روسیه نیز با پاکستان نزدیک شده‌است. این تغییر موقف اساسی نیست باز هم پاکستان و چین روابط استراتژیک خود را دارند."

اما اسلام‌آباد همواره ادعاها در مورد حمایت از تروریزم را رد کرده و سخنگوی وزارت خارجه آن کشور به تازه‎گی گفته‎است که گروه‎های تروریستی در افغانستان فعالیت دارند.

اما وزارت خارجه افغانستان می‎گوید با آنکه در کنار افغانستان جامعه جهانی به‌شمول امریکا، چین و روسیه تأکید می‎کنند که گروه‎های تروریستی در پاکستان پناهگاه دارند، اما پاکستان تلاش می‎کند با ادعای بی‌اساس بار ملامتی را مانند همیشه بر دوش دیگران بیاندازد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG