لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۹

ارگ: اردوغان تعهد کرد که در بهبود روابط کابل و اسلام آباد تلاش می‎کند


رئیس جمهور افغانستان در حاشیه نشست سازمان همکاری کشورهای اسلامی در آستانه، با رئیس جمهور ترکیه و رئیس جمهور قزاقستان دیدار کرده‎است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در دیدار با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان تعهد کرده‎است که در زمینه بهبود روابط میان کابل و اسلام آباد تلاش می‎کند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که آستانه در بخش‎های اقتصادی و انقره در زمینه بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان آماده همکاری است.

مرتضوی گفت که روسای جمهور افغانستان و ترکیه امروز دیدار کرده‎اند.

به گفته وی در این دیدار روی همکاری‎های مشترک میان دو کشور گفتگو شده و در کنار آن رئیس جمهور ترکیه تعهد کرده‎است که در بهتر شدن روابط میان کابل و اسلام آباد سعی خواهد کرد.

رهبران افغانستان و ترکیه
رهبران افغانستان و ترکیه

او افزود:

"رئیس جمهور ترکیه گفت که کشورش برای بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان تلاش‎های انجام می‎دهد، رئیس جمهور افغانستان نیز در مقابل گفت که این کشور آماده گفتگوی همه جانبه با پاکستان است."

آقای مرتضوی می‎گوید که محمد اشرف غنی با نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان نیز دیدار داشته و دو طرف بر همکاری در بخش تجارت و ترانزیت بخصوص استفاده از خط آهن که از مسیر ازبکستان و قزاقستان به چین وصل می‎شود تاکید کرده‎اند.

رئیس جمهور افغانستان روز شنبه در راس یک هیئت بلند پایه به هدف اشتراک در نخستین اجلاس سران سازمان همکاری کشورهای اسلامی به آستانه پایتخت قزاقستان رفت.

  • اما سوال این‎جاست که انقره تا چه حد می‎تواند در بهبود روابط میان کابل و اسلام آباد نقش مثبت ایفا کند؟

رحمت الله اشرفی کارشناس مسایل روابط بین الملل به این پرسش پاسخ می‎دهد:

اشرفی: نتیجه مثبت بعید به نظر می‎رسد.
اشرفی: نتیجه مثبت بعید به نظر می‎رسد.

"ترکیه یکی از کشورهای قدرتمند اسلامی است و شاید تلاش‎های برای بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان انجام دهد اما نتیجه مثبت آن بعید به نظر می‎رسد چون از سال‎هاست که برخی کشورها خواست تا پاکستان را به همکاری با افغانستان مجبور بسازند اما آنچه برای پاکستان مهم است منافع ملی اش می‎باشد.

اما باید گفت که ترکیه نیز تا حدی می‎تواند بالای پاکستان تاثیر گذار باشد."

در اجلاس سازمان همکاری کشورهای اسلامی در قزاقستان سران ۵۷ کشور اسلامی اشتراک دارند و هدف آن ارتقای همبستگی، حمایت از همکاری در بخش‎های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و صلح و امنیت جهانی است.

اما دیده شود که این اجلاس و دیدارهای رئیس جمهور غنی با سران برخی از کشورهای اسلامی در حاشیه این نشست، در تامین صلح و امینت در افغانستان چی نتایجی در قبال خواهد داشت.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG