لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۶

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان عازم قزاقستان شد


رئیس جمهور غنی به هدف اشتراک در نخستین اجلاس سران سازمان همکاری‌‌های اسلامی در زمینۀ ساینس و تکنالوژی عازم قزاقستان شد.

رئیس جمهور غنی پس از چاشت روز شنبه در رأس یک هیئت دولتی به هدف اشتراک در نخستین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی در زمینۀ ساینس و تکنالوژی عازم قزاقستان شد.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه به رادیو آزادی گفت که آقای غنی در حاشیه این نشست با شماری از سران کشورهای اسلامی روی پروسه صلح و مبارزه مشترک با تروریزم نیز بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

نجیب الله آزاد
نجیب الله آزاد

او گفت:

"رئیس جمهور در این سفر بر علاوه اشتراک و سخنرانی در اجلاس متذکره با شماری از سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی دیدار خواهد کرد که در این دیدار بالای موضوعات مختلف بحث صورت خواهد گرفت."

معاون سخنگوی رئیس جمهور گفت که روی به‌وجود آوردن اجماع کشورهای اسلامی در امر مبارزه با تروریزم نیز بحث خواهد شد.

آقای آزاد گفت رئیس جمهور غنی در این سفر دو روزه در این جلسه سخنرانی نیز خواهد کرد.

سازمان همکاری کشورهای اسلامی پس ازسازمان ملل متحد دومین سازمان بین المللی است که درسال ۱۹۶۹ ایجاد شد و به‌شمول افغانستان ۵۷ کشور اسلامی عضویت آن را دارد.

این سازمان به هدف ارتقای همبستگی اسلامی میان کشورهای عضو، حمایت از همکاری میان کشورهای عضو در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و دیگر موارد و اتخاذ تدابیر لازم برای پشتیبانی از صلح و امنیت بین المللی تشکیل شده‌است.

در همین حال شماری از کارشناسان سیاسی می‌گویند که کشورهای اسلامی از جمله عربستان نفوذ زیادی بالای طالبان و پاکستان دارد و می‌تواند در پروسه صلح، حکومت افغانستان را یاری رساند.

قدرت الله زواک یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

"در کنار عربستان سعودی می‌توان از نفوذ مصر، امارت متحده عربی و ترکیه بالای تروریستان که در بحران امنیتی افغانستان دخیل اند، استفاده کرد."

آقای زواک گفت که حالا بزرگترین چالش در کشورهای اسلامی حضور و فعالیت تروریزم است و اگر کشورهای جهان اسلام مشترکاً با این پدیده مبارزه کنند، بدون شک نتایج و مؤثریت بیشتر در پی خواهد داشت.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG