لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

ارگ: شمار زیاد از کشورهای اسلامی ادعای کابل در مورد اسلام آباد را تائید کردند


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، بعد از اعلان استراتژی جدید امریکا برای افغانستان، شماری زیاد از رهبران کشورهای اسلامی در دیدار های شان با رئیس جمهور غنی این ادعای حکومت افغانستان را تائید کرده‌اند که تررویستان از سوی کی حمایت می‌شوند و کی آن‌ها را تمویل می‌کند.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت در اجلاس اخیر کشورهای اسلامی که در قزاقستان دایر شده بود از استراتژی جدید امریکا برای افغانستان استقبال شده و هم تائید ادعای حکومت افغانستان آنچه بود که موقف این‌کشور را بیشتر از توقع بلند ساخت.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
نجیب الله آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

آقای آزادی گفت:
"ادعای که داشتیم که تروریستان در کجا آموزش می‌بینند و از کجا تمویل می‌شوند، همین مسایل بدون این‌که ما صحبت کنیم کشورهای دیگر این چیز را تائید کردند و از استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا استقبال کردند. رئیس جمهور ترکیه این پیشنهاد را هم کرد که حاضر است بین افغانستان و پاکستان میانجیگری کند. در بخش دوم رئیس جمهور قزاقستان از استراتژی جدید استقبال کرد و وعدۀ هر نوع همکاری با افغانستان در آوردن ثبات را داد و این موضوع موقف افغانستان را بلندتر از چیزی کرد که ما توقع آنرا داشتیم."

رئیس جمهور غنی برای شرکت در اولین جلسه همکاری های کشورهای اسلامی در بخش ساینس و تکنالوژی به آستانه مرکز قزاقستان رفته بود.

وی بر علاوۀ شرکت در این کنفرانس با رؤسای جمهور ترکیه، قزاقستان ازبکستان و شمار دیگر از کشورها دیدار کرد.

ارگ ریاست جمهوری در اعلامیۀ گفته‌است که رئیس جمهور غنی قبل از ترک قراقستان با همتای ازبکستانی اش شوکت میرضیایف دیدار نموده و روی روابط دو جانبه از جمله همکاری های اقتصادی و ترانزیتی صحبت کرد.

از دیدارهای حاشیوی کنفرانس همکاری‌های کشورهای اسلامی در بخش ساینس و تکنالوژی معلوم می‌شود که صحبت‌های آقای غنی بیشتر روی مسایل سیاسی و تحولات اخیر با کشور همسایه پاکستان متمرکز بود.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید، رئیس جمهور افغانستان از پیشنهاد رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان استقبال کرد که می‌خواهد بین افغانستان و پاکستان میانجیگری کند.

وی افزود
"کشوری مانند ترکیه که نه تنها کشور مطرح است بلکه با پاکستان هم روابط خوب دارد، توقع ما این‌است که بر پاکستان فشار دپلوماتیک آورده شود تا جلو مخفیگاه‌های طالبان در پاکستان را بگیرد و از مبارزه افغانستان که علیه تروریزم به پیش می‌رود حمایت کند و این‌که ترکیه چه نقشی را ایفا می‌کند به پالیسی آن کشور و روابط دو جانبه‌اش با پاکستان رابطه دارد ولی ما مطمین هستیم که امروز باشد یا فردا پاکستان مجبور به حمایت از این مبارزه خواهد شد."

وزارت خارجه پاکستان نیز جزئیات دیدار ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان و همتای ترکی‌اش را منتشر کرده‌است.

بر اساس اعلامیه این وزارت، ممنون حسین از تلاش‌های کشورش برای مصالحه در افغانستان یاد کرده و رئیس جمهور ترکیه نیز برای همکاری در بخش ایجاد ثبات در افغانستان ابراز آمادگی کرده‌است.

پاکستان در حالی از تلاش‌ها برای ایجاد ثبات در منطقه مخصوصاً در افغانستان یاد کرده که در جریان اعلان استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا به سبب عملی نکردن تعهدات گذشته‌اش ملامت دانسته شد.

رئیس جمهور ترمپ گفت، پاکستان با وجود اخذ میلیاردها دالر از امریکا به تروریستانی پناه داده‌است که برای قوای امریکایی و حکومت افغانستان تهدید اند.

XS
SM
MD
LG