لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۷

غنی: تنها با توافق سیاسی می‌توان به صلح پایدار در افغانستان دست یافت


رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی در سخنرانی صبح امروزش در مجمع عمومی ملل متحد از استراتژی جدید امریکا برای افغانستان استقبال نموده و آن‌را مشمول همه ابزار قدرت امریکا خواند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید از تصمیم جدید رئیس جمهور ترمپ برای برنده شدن در جنگ علیه طالبان استقبال می‌کند.

آقای غنی صبح امروز چهارشنبه در سخنرانی‌اش در اسامبله عمومی ملل متحد گفت، تنها با توافق سیاسی می‌توان به صلح پایدار در افغانستان دست یافت.

اشرف غنی در نشست مجمع عمومی ملل متحد
اشرف غنی در نشست مجمع عمومی ملل متحد

او گفت:

"این استراتژی که همۀ ابزار قدرت ایالات متحده را در خود دارد، این پیام را می‌رساند که طالبان و حامیان شان با جنگ پیروز نمی‌شوند. تنها با توافق سیاسی می‌توانیم به صلح پایدار برسیم. من از همۀ طالبان می‌خواهم که به مذاکرۀ بین الافغانی بپیوندند. ما حالا همچنان فرصتی آن‌را داریم تا با همسایه‌های خود مذاکره کنیم که چگونه می‌توانیم در از بین بردن تروریزم و مهار کردن تندروی صادقانه همکاری کنیم. از پاکستان می‌خواهم که در گفت‌وگوی همه جانبه دولت با دولت در بارۀ صلح، امنیت و همکاری منطقه‌ای، که منتج به رفاه خواهد شد، با ما دخیل شود."

آقای غنی افغانستان را جبهۀ مقدم جنگ جهانی علیه تروریزم عنوان کرده گفت حدود ۲۰ گروه تروریستی بین المللی در خاک افغانستان حضور تحمیل شده دارند و آینده افغانستان مهم است زیرا این کشور جبهه مقدم تلاش‌های بین المللی برای محو تهدید تروریزم است.

او گفت، ما در جبهه مقدم قرار داریم ولی تهدید تروریزم مرزی را نمی‌شناسد، زیرا برای تررویستانی که در منطقه پناه‌گاه دارند حمله در کابل، بروکسل، پاریس، بارسلونا، لندن و هر جای دیگر یک پیروزی است.

غنی افزود، استراتژی جدید رئیس جمهور ترمپ حاوی اختلال و انکار پناه‌گاه های تروریستان است که انگیزۀ آن‌ها سرحدی را نمی‌شناسد.

آقای ترمپ ماه گذشته استراتژی جدید برای افغانستان را اعلان نموده، وعده برنده شدن در جنگ این‌کشور را داد و هم از افزایش قوای در افغانستان سخن گفت.

وی همچنان از پاکستان انتقاد کرد که با وجود به دست آوردن میلیاردها دالر از امریکا به تروریستان پناه می‌دهد که برای حکومت افغانستان و نیروهای امریکایی تهدید اند.

سخنان رئیس جمهور غنی در مورد پاکستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:42 0:00

رئیس جمهور غنی ضمن حمایت ازین استراتژی گفت مردم افغانستان از سال‌ها به این طرف انتظار چنین ارادۀ راسخ از سوی امریکا را داشته اند.

او گفت:

"با اعلان استراتژی رئیس جمهور ترمپ به هدف مبارزه با تروریزم و با ثبات سازی جنوب آسیا همکاری پایدار افغانستان با ایالات متحدۀ امریکا و جامعۀ جهانی تجدید شد و مسیر تازه اختیار کرد. این استراتژی ما را در مسیر واضح قرار داد. مردم افغانستان برای سال‌ها منتظر چنین راه حلی از سوی امریکا بودند."

غنی از طالبان، پاکستان و کشورهای دیگر همسایه و جوانب جنگ خواست در مذاکرات برای برقراری صلح افغانستان سهیم گردند.

او گفت، حکومت افغانستان ثابت ساخته است که متعهد به صلح است و این تعهدش را در مصالحه با حزب اسلامی نشان داده‌است.

گفته شده‌است که آقای غنی در حاشیه اجلاس اسامبله عمومی ملل متحد با همتایی امریکایی‌اش دونالد ترمپ دیدار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG