لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

حسن روحانی اظهارات اخیر ترمپ در مورد ایران را لجوجانه خواند


رئیس جمهور ایران در سخنرانی اش در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد، از دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا شدیداً انتقاد کرد.

حسن روحانی اظهارات روز سه شنبه ترمپ را بی ارزش، لجوجانه و نفرت برانگیز عنوان کرد.

روحانی در سخنرانی اش گفت که کشورش یک اجتماع صلح آمیز است و راه میانه روی را انتخاب کرده‎است.

یک روز پیش از این دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا گفته بود که ایران یک رژیم قاتل است و صلح در شرق میانه را به چالش می‎کشد.

اما حسن روحانی گفت ایران هیچگونه تلاشی ندارد تا در کدام موردی از منطقه مداخله بیجا کند.

حسن روحانی
حسن روحانی

وی افزود:

"مشی اعتدال، مشی صلح است. اما صلح عادلانه و جامع. نه صلح برای ملتی و جنگ و درگیری برای ملت دیگر. اعتدال، آزادی و مردم سالاری است. به صورت شامل و فراگیر. نه حمایت ظاهری از آزادی در یک کشور و پشتیبانی از دیکتاتوری در کشور دیگر."

رئیس جمهور ایران همچنین توافق هسته‌ یی میان کشورش و شش قدرت جهان را نشانه از صداقت ایران در برابر جامعه بین المللی دانست.

ترمپ در نخستین سخنرانی اش در سازمان ملل متحد، توافقنامه هسته یی با ایران را یک توافق بد عنوان کرد و حتی از احتمال بیرون شدن کشورش از این معامله هشدار داد.

اما ریکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا روز چهارشنبه با برخورد دیپلوماتیک گفت هدف رئیس جمهور ترمپ، گفتگوهای دوباره در مورد این معامله بوده‎است.

ریکس تیلرسن
ریکس تیلرسن

وی افزود:

"رئیس جمهور واقعاً می‎خواهد تا این معامله بازنگری شود و دو باره روی آن مذاکره صورت گیرد. فکر می‎کنم ما نیاز داریم که از متحدین اروپایی ما و سایرین حمایت کنیم تا این معامله همچنان برای ایران و ما، بازنگری شود."

با این همه، حسن روحانی رئیس جمهور ایران از توافقنامه هسته یی سال ۲۰۱۵ دفاع کرد و گفت که این نمونه جدید برای تماس‎های متقابل بود.

در نتیجه توافقنامه هسته یی که در جون سال ۲۰۱۵ امضا شد، ایران برنامه هسته یی اش را محدود ساخت و در نتیجه بخشی از تحریم‎ها بر این کشور دور شد.

چند ساعت پیش از سخنرانی روحانی، دونالد ترمپ به خبرنگاران گفت که کشورش در مورد احتمال باقی ماندن و یا بیرون شدن از توافق هسته یی ایران به یک نتیجه رسیده‎است، اما وی جزئیات نداد.

دو دیپلومات ارشد اداره وی گفته‎اند که اشاره ترمپ به این بوده که ایالات متحده در حال حاضر نمی‎خواهد از توافقنامه هسته یی دو سال پیش با ایران بیرون شود.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG