لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۴

ولسی جرگه: حکومت برای کمیسیون انتخابات کمیشنران تازه می‌گمارد


معاون اول ولسی جرگه افغانستان می‌گوید ریاست جمهوری برای کمیسیون انتخابات کمیشنران تازه می‌گمارد.

معاون اول ولسی جرگه افغانستان می‌گوید کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات به علت فشارهای که بر آنان وارد می‌شد استعفا داده‌اند و ریاست جمهوری در حال حاضر روی فهرست کمیشنران تازه کار می‌کند.

همایون همایون روز شنبه که ریاست این جرگه را بر عهده داشت گفت که کمیسیون مستقل انتخابات باید در باره وضعیت موجود در این کمیسیون برای مردم پاسخ دهد.

همایون همایون
همایون همایون

او می‌گوید:

"ما بارها در تالار این را یاد کرده‌ایم که کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات استعفای خود را به ریاست جمهوری فرستاده‌اند و وضعیت در این کمیسیون نگران کننده‌است و بر آنان از سوی ریاست جمهوری امر می‌شود و تا جای‌که ما معلومات داریم،حتا روی فهرست کمیشنران تازه نیز کار جریان دارد."

این در حالی است به تازه‌گی "معاز الله دولتی" یکی از اعضای رهبری کمیسیون مستقل انتخابات به رسانه گفته‌است که بسیاری از تصمیم‌ها در این کمیسیون پنهان گرفته می‌شود.

وی ادعا کرده‌است که تصمیم‌های مهم تنها از سوی چهار نفر در این کمیسیون گرفته می‌شود و بس.

پیش از این ملیحه حسن یکی دیگر از اعضای کمیسیون مستقل نیز در باره تصمیم‌های پنهانی که در این کمیسیون گرفته شده چیزهای گفته‌است.

وی ادعا کرده که برخی از اعضای این کمیسیون به گونه عمدی به حاشیه رانده شده اند و در تصمیم گیری‌ها بر آنان فرصت داده نمی‌شود.

اما کمیسیون مستقل انتخابات این ادعا‌ها را بی‌بنیاد و دور از واقعیت می‌خواند.

گلا جان بدیع صیاد سخنگو و یکی از کمیشنران این کمیسیون می‌گوید کمیسیون مستقل انتخابات کارهایش را به گونه مستقلانه به پیش می‌برد و بدون داشتن شواهد ادعا بر ضد این کمیسیون شرم آور است.

او گفت:

"برخی از مسئولان که در سمت‌های بلند هم کار می‌کنند این چندین بار است که متاسفانه سخنان غیر مسئولانه می‌زنند، این ادعاها بی‌بنیاد است و کمیسیون که مسئولیت یک پروسه مهم ملی را در حال عملی کردن است توهین است و آنان خود باید بشرمند."

گلا جان بدیع صیاد
گلا جان بدیع صیاد

​​در این میان اکسین یا شبکه جامعه مدنی برای انتخابات افغانستان می‌گوید بررسی‌های آنان نیز نشان می‌دهد که در کمیسیون مستقل انتخابات مشکلات موجود است اما این‌که کمیشنران ان استعفا داده باشند معلومات ندارد.

جانداد سپین غر رئیس این شبکه به رادیو آزادی می‌گوید که در نخست در گزینش کمیشنران مشکلات وجود داشته‌است و این مشکل بالای کار این کمیسیون بی‌تاثیر بوده نمی‌تواند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG