لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۹:۴۱

آریایی: ارگ رئیس دارالانشای کمیسیون شکایات انتخاباتی را انتخاب نمی‎کند


کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می‎گوید با وجود خواست‎های مکرر آنان ریاست جمهوری رئیس دارالانشای این کمیسیون را انتخاب نمی‎کند.

این کمیسیون می‎گوید چهار ماه قبل سه تن را برای ریاست دارالانشای این کمیسیون به ارگ ریاست جمهوری معرفی کرده‎اند؛ اما تا کنون پاسخی دریافت ننموده‎اند.

رئیس این کمیسیون روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می‎گوید سران حکومت به ایجاد اصلاحات در این کمیسیون علاقمندی ندارد.

عبدالعزیز آریایی گفت کمیسیون شکایات انتخاباتی یگانه بنیاد مشروعیت انتخابات است و بی توجهی به این نهاد می‎تواند برگزاری انتخابات را زیر سوال قرار دهد.

آریایی: کمیسیون شکایات انتخاباتی یگانه مرجع مشروعیت انتخابات است.
آریایی: کمیسیون شکایات انتخاباتی یگانه مرجع مشروعیت انتخابات است.

وی افزود:

" کمیسیون شکایات انتخاباتی یگانه مرجع مشروعیت انتخابات است اگر هر نوع غفلتی در قسمت اصلاحات در این کمیسیون رخ بدهد می‎تواند که پروسه‎های انتخاباتی را زیر سوال ببرد در انتخاب رئیس دارالانشا واقعا تعلل صورت گرفته اگر حکومت دلیلی دارد بگوید، درغیر آن بزودی در این مورد اقدام بکند تا کارهای ما عقب نماند."

به گفته آقای آریایی عدم استقلالیت اقتصادی و استخدام در دفاتر ولایات این کمیسیون، نبودهماهنگی میان نهادهای مربوط و نبود امکانات لازم از مشکلات عمده یی اند که کمیسیون شکایات انتخاباتی با آن مواجه‎است.

وی گفت اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد و همچنان برای تامین امنیت تدابیر لازم گرفته نشود، ممکن انتخابات بازهم به تاخیر بیافتد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی در حالی چنین می‎گوید که پیش از این فیفا یا نهاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان نیز نگرانی نشان داده گفته بود که با توجه به وضعیت کنونی انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها که قرار است در شانزدهم ماه سرطان سال آینده برگزار شود، با تاخیر مواجه شود.

فیفا همچنان گفته‎است که در کنار مشکلات امنیتی نبود هماهنگی میان نهادهای مربوط وعدم اقدامات حکومت در این بخش ممکن سبب شود انتخابات به گونه معیاری برگزار نشود.

اما ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید بزودی روی تعین رئیس دارالانشای کمیسیون شکایات انتخاباتی تصمیم گرفته می‎شود.

مینه پال: برای تعین رئیس دارالانشای این کمیسیون به موقع اقدام می‌شود.
مینه پال: برای تعین رئیس دارالانشای این کمیسیون به موقع اقدام می‌شود.

دوا خان مینه پال یک معاون سخنگوی رئیس جمهوردر صحبت با رادیو آزادی ادعاها در مورد این را که حکومت به ایجاد اصلاحات انتخاباتی بی توجه است رد کرد.

وی افزود:

"برای تعین رئیس دارالانشای کمیسیون شکایات انتخاباتی به موقع اقدام صورت خواهد گرفت، چگونه حکومت به ایجاد اصلاحات علاقمندی ندارد، پس آنان را کی آورد، آیا این اراده برای ایجاد اصلاحات انتخاباتی نبود."

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می‎گوید غفلت در ایجاد اصلاحات انتخاباتی نه تنها برای برگزاری انتخابات مشکل ایجاد می‎کند بلکه احتمال دارد سبب ایجاد بحران‎های دیگر در کشور نیز شود.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG