لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۰

موحد: دوسیه ۳۶۱ تن در پیوند قضیه قاچاق مواد مخدر زیر بررسی قرار گرفته‌است


مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گوید، در شش ماه اخیر بیش از ۵۰۰ قضیه جرمی مواد مخدر در این مرکز تحت دوران قرار گرفته‌است.

در شش ماه اخیر دوسیه ۳۶۱ تن در پیوند به ۲۵۲ قضیه قاچاق مواد مخدر زیر بررسی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته‌است.

احمد خالد موحد سخنگوی این مرکز روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل به خبرنگاران گفت، در میان این مظنونان ۲۳ مؤظف خدمات عامه، ۸ زن و ۵ تبعه خارجی شامل اند.

آقای موحد می‌گوید، در قضایای یاد شده بیش از یک و نیم تن هیرویین، هفت تن تریاک، ۴۳ تن مواد کیمیاوی جامد و ۱۲ هزار لیتر مشروب الکولی، کشف و ضبط شده‌است.

به گفته وی، محاکم افغانستان در بارۀ حدود ۵۰۰ متهم قضایای قاچاق مواد مخدر در شش ماه اخیر رسیده‌گی کرده‌است.

او گفت:

"در این مدت ۲۸۰ قضیه از سوی محکمه ابتدائیه، ۱۴۹ قضیه از جانب محکمه استیناف و ۱۰۴ قضیه از طرف دیوان امنیت عامه ستره محکمه، حکم در مورد‌شان نهایی شده و افراد که مجرم شناخته شده‌اند، راهی زندان شده‌اند."

بر اساس گفته‌های آقای موحد، کابل، ننگرهار، نیمروز و هلمند در شش ماه اخیر بیشترین قضایی جرمی مواد مخدر را داشته اند.

اما آن چه او می‌گوید، در این شش ماه ولایت‌های نورستان، میدان وردگ، پکتیا، لغمان و کاپیسا هیچ قضیه مواد مخدر نداشته است.

در کنار نا امنی و فقر، مواد مخدر یکی از مشکلات عمده در افغانستان به حساب می‌آید.

بر اساس آمارها، این کشور کم و زیاد سه ملیون فرد معتاد به مواد مخدر دارد و در پهلوی آن بیشترین مواد مخدر دنیا در افغانستان کشت می‌شود.

مقام‌ها در وزارت مبارزه با مواد مخدر پیش از این گفته‌اند، بیشترین پول که از کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر به دست می‌آید، به جیب مافیای بین المللی می‌ریزد.

در همین حال کمیسیون مبارزه با مواد مخدر ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر و دیگر نهاد‌های مسئول تا حال موفق نشده اند تا قاچاق بران بزرگ مواد مخدر را بازداشت و یا مجازات کنند.

محمد نعیم لالی حمیدزی رئیس این کمیسیون به رادیو آزادی می‌گوید، حکومت بیشتر به بازداشت دست فروشان مواد مخدر می‌پردازد.

محمد نعیم لالی حمیدزی
محمد نعیم لالی حمیدزی

او می‌گوید:

"این مرکز دست آورد را که در شش ماه عنوان می‌کند من فکر نمی‌کنم که در میان‌ شان قاچاق بران بزرگ باشد، اکثریت کسانی اند که در ولایت‌ها خورده فروشی می‌کنند، تا حال تا جای که ما می‌بینیم مبارزه با مواد مخدر به ناکامی روبه‌رو بوده است."

از سوی دیگر سخنگوی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر می‌گوید، این مرکز در سه سال اخیر به بیش از یک هزار و پنج صد قضیه جرمی مواد مخدر رسیده‌گی کرده‌است.

به گفته سخنگوی این مرکز، حکومت می‌کوشد تا قاچاقبران مواد مخدر را در هر جای کشور بازداشت و مجازات کند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG