لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۶

قوماندان امنیه هرات: تدابیر امنیتی برای مساجد و تکایا اتخاذ شده‌اند


مقامات امنیتی در ولایت هرات می‌گویند نزدیک به ۱۳۰ مسجد در مرکز شهر هرات و شماری از ولسوالی‌ها تحت تهدیدات بلند امنیتی قرار دارند.

محمد ایوب انصاری قوماندان امنیه هرات می‌گوید آنان حدود چهار صد تن از باشندگان مناطق مختلف این ولایت را استخدام خواهند کرد تا همراه با نیروهای مشترک امنیتی، امنیت مساجد و تکایا را تأمین کنند.

بعد از حمله انتحاری در مسجد جوادیه در مرکز شهر هرات نگرانی‌ها از حملات تروریستی بالای مساجد در ولایت هرات افزایش یافته‌اند.

با نزدیک شدن دهم محرم تدابیر خاص امنیتی در نقاط مختلف شهر و شماری از ولسوالی‌ها از سوی نیروهای مشترک امنیتی اتخاذ شده‌است.

محمد ایوب انصاری قوماندان امنیه هرات می‌گوید آنان برنامه‌های خاص امنیتی را بخاطر برگزاری مراسم عاشورا و جلوگیری از حملات احتمالی تروریستی بالای مساجد و تکایا روی دست دارند.

او می‌گوید، در پهلوی نیروهای امنیتی حدود چهار صد تن از باشندگان مناطق مختلف این ولایت از سوی مقامات امنیتی برای تأمین امنیت مساجد استخدام خواهند شد.

وی گفت:

"مساجدی که تحت تهدید هستند، از طریق هیئت امنای مساجد افرادی باید به قوماندانی امنیه معرفی شوند که به همان افراد ماهانه شش هزار افغانی معاش می‌دهیم و از طریق وزرات داخله برای‌شان سلاح توزیع می‌شود و تمام سوق و اداره این افراد هم از طرف قوماندانی امنیه و حوزه‌های امنیتی مربوطه انجام می‌شود."

برخی از باشندگان هرات روند توزیع سلاح و استخدام محافظان برای تأمین امنیت مساجد را سلیقه‌ای خوانده تأکید دارند که این روند برای امنیت مساجد کارساز نخواهند بود.

عباس پویا و احمد علی حیدری در مورد چنین گفتند:

"حدود ۵۹ مسجد از سوی کابل و شورای امنیت تأیید شده و باقی مساجدی که در تهدید بلند امنیتی قرار دارند از لیست بازمانده‌اند."

"تقاضای ما این است که برای مساجد سلاح توزیع نکند و اگر توزیع می‌کند برای مسجد ما هم سلاح توزیع کند."

در همین حال، شماری از اعضای شورای ولایتی هرات می‌گویند، برخی از مقام‌های دولتی در مرکز تلاش دارند با گرفتن سلاح به مساجد هرات، از حکومت امتیازگیری کنند.

به گفته نجیب الله محبی عضو شورای ولایتی هرات، حکومت باید بجای توزیع سلاح به مساجد، خود برای تأمین امنیت عبادت گاه‌های مردم دست به کار شود.

وی افزود:

"باید رئیس جمهور این را بداند که به نام مشاور اقتصادی و یا مشاور فلان از اراده مردم نمی‌توانند نمایندگی کنند و در مرکز به نام مردم سلاح بگیرند. به نظر من در مرحله اول فکر می‌کنم توزیع سلاح به مساجد یک اشتباه است."

در ماه‌های اخیر هرات شاهد حملات انفجاری و انتحاری بالای مساجد شیعیان بوده است.

در پهلوی این افراد مسلح ناشناس در ماه‌های اخیر چند تن از علمای اهل تشیع را ترور کرده و از محل رویداد فرار کرده‌اند.

با توجه به این رویدادها و نزدیک شدن مراسم عاشورا این نگرانی‌ها میان مردم بیشتر شده‌است.

اما نیروهای امنیتی تأمین امنیت مساجد را یکی از برنامه‌های اصلی‌شان عنوان کرده می‌گویند که تلاش خواهند کرد تا با استخدام نیروی مردمی مساجد را از حملات احتمالی تروریستی مصون نگهدارند.

شاه پور صابر، هرات

XS
SM
MD
LG