لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۰

غنی: توپ در میدان پاکستان است، استفاده ازین فرصت کار آن کشور است


امریکا و ناتو در کنار حمایت از صلح افغانستان، استراتژی امریکا برای افغانستان و منطقه را یک فرصت خوب به پاکستان می‎دانند.

وزیر دفاع امریکا و منشی عمومی ناتو در سفری به افغانستان بار دیگر طالبان را به گفتگوهای صلح فرا خواندند و هشدار دادند که تا پایان جنگ در افغانستان می‎مانند.

پس از اعلام استراتژی امریکا برای افغانستان این نخستین باریست که وزیر دفاع آن کشور و منشی عمومی ناتو وارد کابل شده‎اند.

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا گفت امریکا و ناتو افغانستان را به دشمنان بی رحم رها نخواهد کرد اما معضل فعلی افغانستان باید از راه سیاسی حل گردد.

وی گفت که استراتژی امریکا برای افغانستان و آسیای جنوبی فرصتیست تا پاکستان با کمپاین ضد تروریزم بپویندد.

مقامات افغان، ناتو و امریکا
مقامات افغان، ناتو و امریکا

او افزود:

"استراتژی جدید برای آسیا جنوبی و تعهد دوباره برای پاکستان یک فرصت خوب است که در کمپاین ضد تروریزم یکجا شود این استراتژی برای کسی مشخص نشده بلکه تمامی دولت‎های مسئول در آن شامل است که می‎خواهند تروریزم را محو کنند و افراد بی گناه را حفاظت کنند."

این در حالیست که وزارت خارجه پاکستان پس از اعلام استراتژی امریکا گفت، هیچ کشور به اندازه پاکستان بخاطر مبارزه با تروریزم قربانی نپرداخته‎اند.

با این همه رئیس جمهور غنی می‎گوید که صلح افغانستان را از دو محور تعقیب می‎کند، نخست صلح با پاکستان و پس از آن گفتگوهای بین الافغانی با طالبان.

آقای غنی فرصت‎های بمیان آمده را به یک توپ مثال زد و گفت اکنون که این توپ در میدان پاکستان است به آن کشور بر می‎گردد که از آن چگونه استفاده خواهد کرد.

غنی: آماده مذاکرات همه جانبه هستیم.
غنی: آماده مذاکرات همه جانبه هستیم.

او افزود:

"ماحول تغییر کرده‎است که ما آماده مذاکرات همه جانبه هستیم که صلح و ثبات در منطقه تحکیم شود، توپ در میدان پاکستان است این‎که از فرصت که یک فرصت طلایی است استفاده مثبت می‎کند یا نه، علایم نخستین بد نیست؛ اما این پیش ازین وقت است که قضاوت کنیم."

آقای غنی همچنان گزارش‎ها در باره این‎که دفتر طالبان در قطر باید بسته شود را بی اساس خواند.

پیش از این گزارش‎های پخش شده‎اند که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در دیدار با رئیس جمهور غنی خواستار بسته شدن دفتر طالبان در قطر شده‎است.

با این همه، ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو پیامش برای طالبان گفت که باید به روند صلح بپیوندند.

وی در کنار اعلام حمایت دراز مدت ناتو از افغانستان از کشورهای منطقه خواست تا برای یک افغانستان با ثبات همکاری کنند.

ینس ستولتنبرگ
ینس ستولتنبرگ

او افزود:

"طالبان باید این را بفهمند که جنگ راه حل نیست و موفق نمی‎شوند طالبان باید بخاطر دست آوردی‎های بیشتر به مذکرات صلح بیایند و من حکومت افغانستان را تشویق می‎کنم که برای گفتگوهای صلح و مذکرات آماده شوند."

طالبان پیش از این به خواست افغانستان امریکا که آن گروه را به صلح فرا خوانده اند لبیک نگفته‎اند؛ اما نظیفه ذکی یکی از نماینده‎گان مردم در ولسی جرگه به این باور است که تغییر تازه در سیاست امریکا سبب تامین و تحقق صلح در افغانستان خواهد شد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG