لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۱

دانش: امنیت افغانستان با تهدید استخراج غیر قانونی معادن رو به رو است


معاون دوم ریاست جمهوری می‎گوید امنیت افغانستان با تهدید بزرگ ناشی از استخراج غیر قانونی معادن رو به روست.

این مسئله را سرور دانش روز چهارشنبه در نشست مشترک ولسی جرگه و اتحادیه اروپا در رابطه به استخراج غیر قانونی معادن و تاثیرات آن بالای ثبات و امنیت در افغانستان در کابل بیان کرد.

وی می‎گوید استخراج غیر قانونی معادن در کشور به منبع عایداتی گروه‎های تروریستی و منبع تامین هزینه جنگ مبدل شده‎است.

وی گفت دخیل بودن برخی کشورها و زورمندان داخلی در نا امنی‎های افغانستان، مشکل در عقد قرار دادها و شماری از مشکلات دیگر بر علاقمندی‎ها به استخراج معادن در کشور تاثیر منفی بر جا گذاشته‎است.

سرور دانش
سرور دانش

او افزود:

"متاسفانه معادن به یکی از منابع تامین هزینه جنگ و یک منبع عایداتی برای گروه‎های تروریستی تبدیل شده‎است، به طور کلی باید گفت که امروز امنیت ملی افغانستان با یک تهدید بزرگ دیگر ناشی از معادن مواجه است."

آقای دانش با آنکه از تلاش‎های حکومت وحدت ملی درین راستا سخن زد اما گفت تا زمانی که فساد اداری و نا امنی‎ها در افغانستان ادامه داشته باشد از استخراج غیر قانونی معادن در کشور جلوگیری نخواهد شد.

این در حالیست که رؤسای جمهور امریکا و افغانستان اخیرا موافقه کردند که شرکت‌های امریکایی در استخراج معادن و سنگ‌های قیمتی افغانستان کمک کنند.

افغانستان و امریکا تاکید کرده‎اند که استخراج معادن در رشد و انکشاف اقتصادی افغانستان و ایجاد فرصت‌های کاری در هر دو کشور کمک می‌کند.

به اساس معلومات کمیسیون منابع طبیعی و محیط زیست ولسی جرگه ذخایر زیر زمینی افغانستان به ارزش سه تریلیون دالر تخمین شده وسالانه نزدیک به بیست و پنج درصد عاید افغانستان از طریق استخراج غیرقانونی معادن, بدست گروه‎های مافیایی و تروریستی می‎رسد.

از سوی هم سفیر اتحادیه اروپا مقیم کابل استخراج غیرقانونی معادن را باعث ادامه جنگ و افزایش خشونت خوانده، از حکومت این کشور خواست تا جلوگیری از این کار را در اولویت کارش قرار دهد.

پیری مایدن که در این نشست حضور داشت با تاکید روی حمایت از جلوگیری از استخراج غیر قانونی معادن گفت ابتدا باید باتقویت سکتور معادن از فساد اداری درین بخش جلوگیری شود.

او افزود:

"استخراج غیر قانونی معادن باعث دل سردی استخراج قانونی معادن می‎شود، زیرا درین میان یک رقابت منفی به میان می‎آید چگونه می‎توانیم توجه سرمایه گذاری‎ها درین بخش را جلب بکنیم، در حالی‎که ما از قبل می‎دانیم که استخراج غیرقانونی معادن چقدر یک پدیده خطرناک است؛ اما این مسئله نیاز به پاسخ جمعی دارد."

از سوی هم نرگس نهان سرپرست وزارت معادن و پترولیم افغانستان می‎گوید عدم ظرفیت لازم، نبود چهارچوب قانونی برای استخراج معادن، مشکلات در چگونگی عقد قرار دادها و ضعف مدیریت درین وزارت سبب شده تا استخراج معادن با چالش‎ها رو به رو شود.

به گفته وی نبود امنیت و شفافیت وضعف در سکتور خصوصی از مشکلات دیگری اند که بخش معادن در افغانستان را متضرر ساخته‎اند.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG