لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۹

ایران ۲۰۵ زندانی افغان را تسلیم حکومت افغانستان کرد


حکومت ایران دوصد و پنج زندانی افغان را که در زندان‎های ایرن به سر می‌بردند، امروز تسلیم حکومت افغانستان کرد.

بدنبال امضای توافقنامه میان حکومت افغانستان و ایران، این چهارمین باریست که زندانیان افغان از ایران به افغانستان منتقل می‎شوند.

سارنپال عزیز احمد سرباز رئیس سارنوالی نظارت بر محلات سلب آزادی لوی سارنوالی افغانستان و رئیس هیئت افغانی درین پروسه از انتقال ۲۰۵ زندانی افغان به شمول یک زن از ایران به افغانستان سخن می‎زند.

مرز افغانستان و ایران
مرز افغانستان و ایران

او افزود:

"امروز به تاسی از موافقنامه انتقال محبوسین میان جمهوری اسلامی افغانستان و ایران که برای بار چهارم میان دو کشور اجرا شده‎است، ما توانستیم که به تعداد دو صد و پنج تن از اتباع جمهوری اسلامی افغانستان را از مقامات ایرانی در سرحد اسلام قلعه تسلیم شویم."

بیشتر این زندانیان به جرم انتقال مواد مخدر از سوی حکومت ایران به حبس‎های طویل المدت و ابد محکوم شده‎اند.

برخی از زندانیان منتقل شده از ایران به افغانستان ازین پروسه انتقاد کرده می‎گویند که آنان دوران حبس شان در زندان‎های ایران را سپری کرده و حکومت ایران به جای آزادی شان آنان را شامل این پروسه ساخته‎است.

زندانیان افغان
زندانیان افغان

غلام رسول و بشیر احمد دو تن ازین زندانیان افزودند:

"یازده سال حبس کشیدم، حبس من تمام شده‎است، آن‎های‎که حبس دارند و در زندان هستند، آنان را شامل این پروسه نساختند، آن‎ها آن‎جا ماندند، فقط افرادی که حبس شان تمام شده به افغانستان انتقال دادند.

همه حبس‎های شان را کشیدند، این‎ها هرکدام، هشت سال، نه سال، چهارده سال حبس کشیدند این‎ها همه باید آزاد می‎شدند ولی ما را به افغانستان انتقال داده‎اند."

سید کمال عبدالهی مشاور معاون وزارت عدلیه و رئیس هیئت ایرانی درین پروسه بر تداوم تبادل زندانیان دو کشور تاکید می‎ورزند.

عبدالهی تاکید می‎کند که شماری از اتباع ایرانی به جرم مواد مخدر، سرقت و برخی از جرایم عادی در زندان‎های افغانستان زندانی هستند.

او می‎گوید که برخی ازین زندانیان به اساس توافقنامه میان دو کشور به ایران انتقال داده شده‎اند اما شماری دیگر آنان هنوزهم در افغانستان محبوس هستند.

او افزود:

"محکومین ایرانی را از افغانستان منتقل کرده‎ایم به زندان‎های ایران، که حدوداً سی و نه نفر بوده‎اند، انتظارداریم که دولت جمهوری اسلامی افغانستان قول مساعدت که به ما داده‎اند، در مراحل بعدی ما شاهد انتقال محکومین ایرانی از زندان‎های افغانستان به ایران باشیم، تا این افراد خانواده‎های شان را از نزدیک ملاقات کنند. هم ازباب عاطفی و هم از لحاظ انسان دوستانه و بشردوستانه."

نظامیان ایران
نظامیان ایران

عزیز احمد سرباز رئیس سارنوالی نظارت بر محلات سلب آزادی لوی سارنوالی افغانستان می‎گوید بیش از هفتاد تن از اتباع ایرانی به جرایم مختلف در زندان‎های مختلف افغانستان زندانی بودند که حدود پنجاه تن آنان بر اساس توافقنامه دو جانبه میان دو کشور به مقامات ایرانی تحویل داده‎شدند.

یک مقام لوی سارنوالی افغانستان که نخواست نام آن گفته شود به رادیو آزادی گفت که بیشتر محبوسین ایرانی به جرم جاسوسی در افغانستان زندانی اند.

روسای جمهور دو کشور در سال ۱۳۸۶ توافقنامه را بخاطر تبادل زندانیان دو کشور به امضا رسانده بودند.

اما روند انتقال تبادل این زندانیان در سال ۱۳۹۳ آغاز شد.

از آن زمان تا کنون ۶۱۹ تبعه افغان به شمول هفده زن که در ایران زندانی بوده‎اند به افغانستان منتقل شده‎اند.

مقامات افغان می‎گویند که آنان حدود ششصد و پنجاه زندانی دیگر افغان را که در زندان‎های ایران به سر می‎برند تثبیت هویت کرده و قرار است در آینده حکومت ایران آنان را به مقامات افغان تحویل دهند.

حکومت افغانستان توافقنامه مشابه را بخاطر تبادل زندانیان با کشروهای تاجکستان و روسیه نیز امضا کرده‎است.

شاه پور صابر-هرات

XS
SM
MD
LG