لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۲

وزارت دفاع گزارش سیگار در مورد وارثین سربازان کشته شده را رد کرد


وزارت دفاع افغانستان گزارش سیگار را رد می‌کند که گویا از وارثین کشته شده‌گان سربازان افغان در بدل اجرای معاش تقاعد، استفاده جنسی صورت می‌گیرند.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، هیئت که برای بررسی گزارش سیگار گماشته شده بود، موردی را نیافته‌است که نشان بدهد از وارثین کشته شده‌گان سربازان افغان در هنگام اجرای معاش تقاعد، از آن‌ها استفاده جنسی صورت بگیرد.

اقبال علی معاون این وزارت روز شنبه در یک نشستی خبری مشترک گفت که هنوز هم تحقیقات آن‌ها در این زمینه ادامه دارد و در صورت ثابت شدن این موضوع با افراد متهم برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

او افزود:

"ما تحقیقات را که در جریان ده روز در قول اردوها و قطعات اردوی مرکزی انجام دادیم موردی را نیافتیم که خلاف قانون باشد."

این در حالیست که اداره سرمفتش خاص ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار چند روز پیش گزارشی را نشر کرد که بیوه‌های سربازان افغانی که در جریان جنگ کشته شده‌اند، در بدل دریافت معاش تقاعد همسران شان، از سوی منسوبان قوای مسلح مربوطه افغان، مورد استفاده جنسی قرار می‌گیرند.

به‌دنبال آن وزارت دفاع افغانستان هیئت را برای بررسی این موضوع توظیف نمود.

ویس احمد برمک سرپرست وزارت داخله افغانستان نیز در پیوند به گزارش سیگار در یک نشستی با خانواده‌های قربانیان نیروهای امنیتی اشک ریخت.

آقای برمک این گزارش را تکان دهنده خواند و خواستار اصلاحات در ریاست‌های پیژنتون و شهدای این وزارت شد.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز گفته‌است که مشکلات به گونۀ "وحشتناک" در برخی ادارات دولتی وجود دارد، اما بر ایجاد اصلاحات تأکید کرده‌است.

رئیس بخش شورای زنان وزارت دفاع افغانستان هم می‌گوید که با خانواده قربانیان قوای مسلح مصاحبه صورت گرفته و موردی را نیافته‌اند که گزارش سیگار تائید کند.

دگروال مزاری امانی که نیز در همین نشست صحبت می‌کرد گفت که مشکلات خانواده قربانیان اردوی ملی در وقت معین حل می‌شود.

او می‌گوید:

"در مورد وارثین شهدا گزارش که نشر شد، ما آن‌را رد می‌کنیم، در اردوی افغانستان این‌گونه موارد وجود ندارد ما با خانواده شهدا صحبت کردیم با همسران شهیدا، با خواهران و مادران شان که به مدیریت ما مراجعه کرده‌اند مشکلات شان در این‌جا ثبت شده و در وقت کم حل می‌شود."

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که مقامات اداره سیگار به آنان گفته است که این گزارش به شکل اصلی آن نشر نشده و هدف این گزارش طوری بوده که باید با خانواده قربانیان قوای مسلح رفتار خوب صورت گیرد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG