لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۲

دیده بان حقوق بشر: ایران، نوجوانان مهاجر افغان را به جنگ سوریه فرستاده‎است


دیده بان حقوق بشر در یک گزارش تازه از استخدام و فرستادن نوجوانان افغان از سوی ایران در جنگ سوریه پرده برداشته‎است.

این دیده بان در یک گزارشش نوشته‎است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، شماری از نوجوانان مهاجرین افغان را به جنگ سوریه فرستاده‎است.

در این گزارش آمده‎است که محققان این دیده بان عکس‎ها و قبرهای هشت نوجوان افغان در ایران را دریافته‎اند که در جنگ سوریه کشته شده‎اند.

در گزارش دیده بان حقوق بشر یا هیومن رایتس واچ آمده‌است که این نوجوانان تقریباً ۱۴ سال عمر دارند، و در صفوف لشکر فاطمی در سوریه می‌جنگند.

محققان این دیده بان به اسناد و تصاویری دست یافته‎اند که نشان می‎دهد ۸ نوجوان زیر سن ۱۴ که در جنگ سوریه کشته شده‎اند در خاک ایران دفن شده و خانواده‎های شان نیز این موضوع را تائید کرده‎اند.

درین حال محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه این موضوع را نگران کننده خوانده و از حکومت می‎خواهد تا با مقامات ایرانی با جدیت گفتگو کند.

صدیقی: حکومت افغانستان باید این موضوع را جدی دنبال کند.
صدیقی: حکومت افغانستان باید این موضوع را جدی دنبال کند.

وی افزود:

"حکومت افغانستان باید این موضوع را جدی دنبال کند، تا ایران را وادار کند که نباید آنان از افغان‎ها مانند ابزار استفاده کنند و آنان را برای جنگ به کشورهای دیگر بفرستند."

دیده بان حقوق بشر درین گزارش گفته‌است که برمبنای قانون بین المللی استخدام نوجوانان زیر سن پانزده سال برای اشتراک در جنگ، جنایت جنگی به حساب می‎آید.

ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه افغانستان از ابراز نظر در این مورد خود داری کردند و وزارت خارجه را مسئول سخن گفتن در این زمینه دانستند اما با تماس‎های مکرر ارتباط ما با این وزارت برقرار نشد.

پیش از این نیز بارها از فرستادن شماری از مهاجرین افغان از سوی ایران به جنگ سوریه و عراق گزارش‎های به نشر رسیده‎است.

خواستیم در پیوند به این گزارش تازه دیده بان حقوق بشر نظر سفارت ایران در کابل را نیز داشته باشیم اما با تماس‎های مکرر موفق نشدیم.

اما قبل از این مقامات ایرانی فرستادن مهاجرین افغان به جنگ در عراق و سوریه را رد کرده‎اند.

در همین حال شماری از نهادهای که در بخش حقوق بشری فعالیت می‎کنند تاکید دارند که این اقدام ایران نقض صریح قوانین حقوق بشری، حقوق اطفال و کنوانسیون‎های جهانی است.

لعل: بار اول نیست که ایران از اطفال در جنگ سوریه سو استفاده می‎کند.
لعل: بار اول نیست که ایران از اطفال در جنگ سوریه سو استفاده می‎کند.

لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان در این زمینه گفت:

"بار اول نیست که ایران از اطفال در جنگ سوریه سو استفاده می‎کند و همه قوانین جهانی، حقوق بشر، اطفال و قوانین بین الدول را نقض می‎کند."

دیده بان حقوق بشر پس از این گزارش که روز یکشنبه اول اکتوبر به نشر رسیده‎است، از سازمان ملل متحد خواسته تا این موضوع را پیگیری کند.

رئیس سازمان حقوق بشرافغانستان نیز از سازمان‎های بین الملل حقوق بشری و سازمان ملل متحد می‎خواهد تا از فرستادن نوجوانان افغان به جنگ سوریه از سوی ایران جلوگیری کند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG