لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۸

انتفاد اتحادیه کارگران و شماری وکلا از رخصتی‌های پیهم در افغانستان


اعلام رخصتی‎های پیهم از سوی حکومت انتقادهای را از سوی اتحادیه کارگران افغانستان و شماری از اعضای ولسی جرگه به همراه شده‎است.

این اتحادیه و شماری از نماینده‎گان مردم در ولسی جرگه رخصتی‎های پیهم را ضربه محکم به اقتصاد و تحصیلات درین کشور می‎خوانند.

آنان می‎گویند حکومت با این کار نه‌تنها زیربنای اقتصادی را ضربه می‎زند و صدها تن را از کار باز داشته، بلکه نصاب تعلیمی نیز عقب می‌ماند و این همه زیانیست برای مردم و دولت.

رئیس اتحادیه کارگران روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت، دولت باید بداند که صدمه تعطیلی‎های پیهم جبران ناپذیر است.

معروف قادری گفت که در کنار رخصتی به مناسبت روزهای ملی، رخصتی‎های پیهم دیگر از سوی حکومت بخش خصوصی را ضربه می‎زند.

قادری: بخش خصوصی آسیب‎های فروان می‎بیند.
قادری: بخش خصوصی آسیب‎های فروان می‎بیند.

او افزود:

"متأسفانه ما شاهد هستیم که در ماه چند روز برعلاوه رخصتی‎های ملی چندین روز رخصتی‎های پیهم اعلام می‎گردد، برعلاوه این‎که اداره‎های دولتی تعطیل می‎شود و کار وجود ندارد، بخش خصوصی نیز آسیب‎های فروان می‎بیند که این صدمه جبران ناپذیر است که به پیکر جامعه وارد می‎شود و جبران آن ممکن نیست."

وزارت کار و امور اجتماعی روز چهارشنبه را به‌خاطر برگزاری نشست سام در کابل رخصتی عمومی اعلام کرد.

نماینده‎گان مردم در ولسی جرگه می‎گویند به علت آنکه فردا پنج‌شنبه است و در میان دو روز رخصتی یعنی چهارشنبه و جمعه قرار گرفته‎است، مأموران دولتی باید رخصتی کنند که این خود برای دولت زیان بار است.

به‌گفته آنان همچو رخصتی‎ها همواره تکرار شده و حتی حکومت در برخی موارد چهار روز را نیز رخصتی اعلام کرده، در حالی‎که به‌گفته آنان در دیگر کشورها به اقتصاد و وقت ارزش می‎دهند و از لحظات استفاده می‎کنند.

رمضان بشردوست یکی از نماینده‎گان مردم در ولسی جرگه می‎گوید، کسانی که به‌خاطر اعلام تعطیلات چند روزه از کار باز داشته شده‎اند، نان آوران خانواده‌هایشان استند.

او افزود:

"هرگاه کنفرانس برگزار می‎کنند مردم را رخصت می‎کنند تا کشته نشوند، این‎ها اگر واقعا وجدان پاک داشته باشند دلسوزی به مالیه دهنده‎گان خود می‎داشتند، چنین نمی‎کنند. کشورهای که به پیشرفت رسیده‎اند کشورهایی بوده‎اند که رهبران‌شان محور اقتصاد کار و زحمت را می‎بینند، اما از این‎ها نباید انتظار داشت زیرا تخصص در اقتصاد ندارند و اگر از طرف دیگر فکر کنیم که چقدر به تحصیلات و نصاب تعلیمی ما صدمه می‎رسد."

آقای بشردوست اعلام رخصتی‎های پیهم از سوی حکومت را به نهادهای تحصیلی و آموزشی نیز زیان بار می‎خواند و می‎گوید، جوانانی که در نهادهای خصوصی و دولتی تحصیل می‎کنند نیز از این رخصتی‎ها متضرر می‎شوند.

در این میان عبدالفتاح احمدزی سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی می‎گوید رخصتی روزهای مناسبتی را که در تقویم درج شده‎است این وزارت تنظیم کرده، اما اعلام رخصتی‎ها به‌خاطر برگزاری نشست‎ها در کابل از سوی آنان تنظیم نمی‎شود.

مرتضوی: رهبران حکومت مصروف برنامه بسیار مهم استند.
مرتضوی: رهبران حکومت مصروف برنامه بسیار مهم استند.

با این همه شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور درین مورد می‎گوید:

"رهبران حکومت مصروف برنامۀ بسیار مهم استند که تأثیرات مستقیم به زنده‎گی مردم دارد، در سایر ولایات کار به صورت عادی جریان دارد، در کابل نیز تمام نهادها به‌شمول شفاخانه‎ها و نیروهای پولیس مصروف ارائه خدمات و کار استند، چون هدف دشمن این است که مانع نشست‎های مهم شود، بناً نشست سام مهم است و نشست‎های ملی و بین‌المللی که باشد حکومت برای تأمین امنیت آن تدابیر می‎گیرد."

با آنکه شماری از نماینده‎گان مردم پیامد رخصتی‎های پیهم را برای اقتصاد و آموزش و پرورش یک صدمه می‎خوانند، اما ریاست جمهوری می‎گوید، برای این‎که از ازدحام ترافیکی و رویدادهای دیگری در روزهای برگزاری نشست‎ها و کنفرانس‎های مهم جلوگیری شود، در برخی موارد تنها در شهر کابل رخصتی اعلام می‎کنند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG