لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۴

شورای عالی صلح: شرایط گفت و گوهای صلح نسبت به هر زمان دیگر آماده شده‎اند


شورای عالی صلح افغانستان می‎گوید، شرایط گفت و گوهای صلح با مخالفین مسلح دولت نسبت به هر زمان دیگر آماده شده‎اند.

رئیس این شورا می‎گوید که در داخل کشور، در سطح منطقه و جهان شرایط برای آغاز گفت و گوهای صلح با مخالفین مسلح دولت فراهم شده‎اند.

محمد کریم خلیلی روز دوشنبه در یک نشستی در کابل گفت که در میان مخالفین مسلح افرادی صلح طلب وجود دارند.

خلیلی در کنفرانس ملی بحث روی روش‎های عملی رسیدن به صلح در کابل گفت که حکومت افغانستان حاضر است با مخالفین مسلح در هر جای که هستند تماس برقرار کند.

کریم خلیلی
کریم خلیلی

وی می‎گوید:

"امروز هم مردم به صلح نیاز دارند و هم شرایط برای گفت و گوهای صلح آماده شده‎است هم در سطح کشور و هم در سطح منطقه و جهان.

شرایطی که امروز برای صلح و ختم جنگ آماده‎است در هیچ دوره از عمر شورای عالی صلح آماده نبوده‎است."

این در حالیست که قرار است به زودی یک نشستی در پیوند به گفت و گوهای صلح افغانستان در عمان برگزار شود.

قادر شاه سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان روز یکشنبه به رادیو آزادی گفته بود که این نشست به سلسله نشست‎های چهار جانبه افغانستان، پاکستان، چین و امریکا است و در عین حال خواجه آصف وزیر خارجه پاکستان گفته‎است که این نشست در ۱۶ اکتوبر برگزار می‎شود و در آن نماینده‎گان افغانستان، پاکستان، امریکا و طالبان شرکت می‎کنند.

رئیس جمهور غنی همواره گفته‎است که کلید صلح افغانستان در دست پاکستان است و صلح افغانستان روی دو محور می‎چرخد نخست صلح با پاکستان و دوم صلح بین الافغانی.

قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان در سفرش به کابل اطمینان داده بود که کشور اش آماده همکاری برای تامین صلح در افغانستان است.

از سوی هم محمد اکرم خپلواک رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان که در این نشست حضور داشت گفت که حکومت افغانستان حاضر است با مخالفین مسلح تحت هر نوع شرایط و در هر کشوری که خواسته باشند، صلح کند.

محمد اکرم خپلواک
محمد اکرم خپلواک

وی افزود که حکومت افغانستان برای آغاز روند گفت و گوهای صلح هیچ پیشرطی ندارد، و از مخالفین مسلح خواست تا آماده‎گی شان را نشان بدهند.

او افزود:

"حکومت افغانستان برای آغاز شدن مذاکرات صلح هیچ نوع پیشرط ندارد و تقاضا می‎کند در هر نوع شرایط یا در داخل و یا کشورهای خارجی که مخالفین مسلح برای آغاز شدن مذاکرات صلح خواسته باشند، حکومت حاضر به انجام گفت و گوهاست."

در همین حال شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان می‎گویند تا زمانی‎که فضای اعتماد میان مخالفین مسلح و دولت افغانستان ایجاد نشود و خلاهای موجود رفع نگردند، باب گفت و گوهای صلح باز نخواهد شد.

کوشش کردیم تا دیدگاه طالبان را هم در گزارش داشته باشیم، با تماس‎های مکرر موفق نشدیم.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG