لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۰

ارگ: فشارهای جهانی ظاهراً سبب تغییر در موقف پاکستان شده‌است


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، پس از گفت‌وگو با هیئت پاکستانی، واضح گردید که ظاهراً در موقف پاکستان در امر مبارزه با تروریزم تغییر آمده‌است.

پس از دیدار لوی درستیز پاکستان با رئیس جمهور غنی، اکنون ریاست جمهوری از تغییر در موقف پاکستان در امر مبارزه با تروریزم و همکاری با افغانستان خبر می‌دهد.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که این تغییر در نتیجه آوردن فشار‌های افغانستان از طریق جامعه جهانی و اعلام استراتژیِ امریکا در قبال این‌کشور رونما شده‌است.

آقای آزاد گفت، هر چند پاکستان در گذشته بار‌ها به وعده‌اش وفا نکرده اما این بار از قراین دیده می‌شود که پاکستان درک کرده که بدون همکاری در مبارزه با تروریزم، حمایت جهان را از دست خواهد داد.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان
نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان

وی گفت:

"ظاهراً تغییر در رفتار پاکستان دیده شده، پاکستان درک کرده بدون این‌که همکاری در امر مبارزه با تروریزم نکند راه دیگری ندارد، زیرا تروریزم به افغانستان، جهان و منطقه خطر است."

قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان روز یکشنبه در رأس یک هیئت وارد کابل شد و با رئیس جمهور غنی روی موضوعات مختلف بخصوص چگونگی مبارزه با تروریزم و صلح در افغانستان بحث کردند.

رئیس جمهور غنی این سفر آقای باجوه را فصل تازه‌یی از همکاری‌ها میان دو کشور دانسته است.

رئیس جمهور غنی نیز بار‌ها تأکید کرده‌است که صلح دو محور دارد نخست با پاکستان و پس از آن صلح بین الافغانی با طالبان.

در اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان آمده‌است که لوی درستیز پاکستان در دیدار‌ اش با رئیس جمهور غنی بر مبارزه مشترک با تروریزم و حمایت از صلح که به رهبری و مالکیت افغان‌ها صورت گیرد، تعهد سپرده‌است.

در ۱۶ سال گذشته همواره پاکستان وعده همکاری در زمینه تأمین صلح در افغانستان را داده‌است اما به باور حکومت افغانستان به هیچ یک آن عمل نکرده‌است.

برخی از کارشناسان افغان می‌گویند که با تغییر فصل جنگ و سرد شدن هوا اسلام آباد باب همکاری در زمینه مبارزه با تروریزم را با افغانستان باز می‌کند اما با آمدن بهار و فصل جنگ این وعده‌ها فراموش می‌شوند.

در عین حال، فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه به رادیو آزادی می‌گوید که پاکستان هیچ زمانی به تعهدات‌اش وفا نکرده و این بار نیز نخواهد کرد.

فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان
فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان

وی افزود:

"ما تا هنوز به عملکرد پاکستان باور مند نیستم، زیرا گذشته نشان داده وقتی جهان در کنار افغانستان قرار گرفته پاکستان ابراز همکاری با افغانستان را نشان داده اما این همکاری مقطعی بوده و دوباره بوسیله تروریستان خون افغان‌ها را ریخته است."

آقای مسلمیار از رهبری حکومت وحدت ملی می‌خواهد تا در روابط‌ اش با پاکستان گذشته را در نظر بگیرد و محتاطانه عمل کند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG