لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۴

اشرف غنی: قراردادهای ما با جامعه جهانی بخاطر جنگ نه بلکه برای صلح است


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور افغانستان با شماری از اعضای کابینه و ولسی جرگه به ولایت کندهار سفر کرده و در مورد تلاش‌های حکومت با جامعه جهانی برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان سخن گفت.

محمد اشرف غنی که در پوهنتون علوم زراعتی و تکنالوژی در ولسوالی دامان آن ولایت صحبت می‌کرد گفت که قراردادهای حکومت افغانستان با جامعه جهانی برای جنگ نه بلکه برای صلح بوده و با استفاده از فرصت‌های بوجود آمده از کشورهای همسایه بخصوص پاکستان خواهان همکاری می‌باشد.

وی گفت:

"قراردادهای بین‌المللی ما برای جنگ نه بلکه برای صلح است بخاطر هماهنگی است و بخاطر این است تا ما تنها نباشیم امروز ما تمام جهان را به این قانع کردیم که در کنار ما قرارگیرد. خواست چهل ساله مردم ما بر حق بوده اما در این وقت ایجاب می‌کند که هم به پاکستان دست دراز کنید تا مشکل را به شکل بنیادی حل نمایم."

رئیس جمهور خطاب به طالبان نیز گفت که از طریق جنگ به پیروزی رسیده نمی‌توانید و اگر می‌خواهید که مشکل افغانستان هموار گردد به میز مذاکره نشسته و از خشونت دست بردارند.

وی گفت:

"به طالبان دست دراز کنید که بیایند به مذاکره بنشینید راه حل سیاسی راه صلح است."

رئیس جمهور افغانستان در حالی این خواست را مطرح می‌کند که دو روز قبل نشست "سام" یا مقامات بلند رتبه به شرکت نمایندگان کشورهای جامعه جهانی وسازمان‌های بین‌المللی در کابل برگزار گردید.

وزیر مالیه افغانستان روز جمعه در یک نشست خبری گفت که رئیس جمهور افغانستان در این نشست به نمایندگان جامعه جهانی از برگزاری نشست بزرگی در پیوند به صلح افغانستان که قرار است تا نزدیک به چهار ماه دیگر برگزار شود، خبر داده‌است.

از سوی هم عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه نیز در نشست روز شنبه ولسی جرگه خطاب به طالبان گفت که بیایند و به میز گفت‌وگو بنشینند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان

وی افزود:

"اگر واقعاً طالبان خود را افغان می‌دانند و اگر مبارزه شان بخاطر افغانستان است، بیایند همراه حکومت وحدت ملی مذاکره خود را شروع بکنند."

رئیس ولسی جرگه گفت، طالبان همانند حزب اسلامی افغانستان با پیوستن به پروسه صلح خواست‌های شان را ازطریق حرکت‌های مدنی مطرح کنند.

این خواست‌ها در حالی مطرح می‌گردد که پیش از این نیز چندین بار حکومت افغانستان از طالبان مسلح خواسته است تا به پروسه صلح پیوسته و از جنگ دست بکشند.

اما گفته می‌شود که طالبان مسلح تا حال به این خواست حکومت افغانستان پاسخ مثبت نداده و اعضای ولسی جرگه نیز به صداقت پاکستان که آنرا کشور حامی تروریزم می‌‍خوانند برای کشاندن طالبان به میز گفت‌وگو هنوز هم به دیده شک می‌نگرند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG