لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۶

کمیته جهانی صلیب سرخ فعالیت‎هایش در افغانستان را کاهش داد


کمیته جهانی صلیب سرخ از کاهش فعالیت‎هایش در افغانستان خبر داد.

رئیس این کمیته روز دوشنبه در نشست خبری در کابل گفت که وضعیت امنیتی افغانستان دیگر اجازه این را نمی‎دهد که صلیب سرخ فعالیت هایش را مانند گذشته ادامه دهد و به همین دلیل مراکز شان را در ولایت‎های کندز و جوزجان مسدود خواهند کرد.

این کمیته جهانی می‎گوید که حملات مخالفین مسلح علیه کارمندان این کمیته، ربودن و کشته شدن آنان سبب شده تا مراکزش در کندز و میمنه را مسدود ساخته و در دیگر ولایات این کشور نیز کاهش دهد.

فعالیت‌های صلیب سرخ در افغانستان
فعالیت‌های صلیب سرخ در افغانستان

مونیکا زینا ریلی رئیس کمیته صلیب سرخ روز دوشنبه طی نشست خبری در کابل گفت:

"پس از بحث‎ها با دفاتر داخلی و مرکزی به این نتیجه رسیدیم تا فعالیت‎های ما را در افغانستان و به خصوص در ولایات شمال این کشور کاهش دهیم تا پایان سال جاری، مراکز ما را در ولایت‎های کندز و میمنه مسدود خواهیم کرد و در شهر مزار هم فعالیت‎ها ما کاهش خواهد یافت."

خانم مونیکا افزود که از ماه دسمبر سال ۲۰۱۶ میلادی تا کنون کارمند صلیب سرخ در ولایت‎های جوزجان و بلخ در حادثات مختلف کشته و ۳ تن هم ربوده شده‎اند.

رئیس کمیته جهانی صلیب سرخ می‎گوید که دفاتر و کارمندان آنان در شمال افغانستان به شکل مستقیم هدف قرار گرفته و به گفته وی تنها راه جلوگیری از این حملات کاهش فعالیت‎های شان درین ولایات است.

کمیته جهانی صلیب سرخ تنها موسسه یی است که با داشتن ۱۲۰ کارمند خارجی و در حدود دو هزار کارمند افغانی مصروف تداوی زخمیان جنگ در افغانستان است.

به اساس معلومات مسئولین این کمیته، با کم شدن خدمات صحی صلیب سرخ در افغانستان در تعداد کارمندان آن نیز کاهش خواهد آمد.

آگاهان بخش صحی با در نظرداشت جنگ جاری در افغانستان می‎گویند که با کاهش فعالیت‎های صحی کمیته جهانی صلیب سرخ مشکلات زیادی به میان خواهد آمد.

داکتر پرویز اقبال در مورد به رادیو آزادی گفت:

"موجودیت کلنیک‎های صحی یک امر حتمی است هر کلنیک دولتی و شخصی و یا هم انجوها اگر فعالیت‎های شان را در مناطق جنگ زده مسدود سازد یک جفا بزرگ خواهد بود بنا من منحیث یک متخصص آرزو دارم تا داکتر صاحبان که تاکنون تلاش‎های خستگی ناپذیر کرده‎اند کوشش کنند که خدمات شان را به این ملت رنجدیده ادامه دهند."

از فعالیت کمیته جهانی صلیب سرخ در افغانستان حدود ۳۰ سال می‎گذرد و درین مدت توانسته تا صدها هزار زخمی را تداوی کند.

پس از حملات مخالفین مسلح علیه دفاتر و کارمندان این کمیته در برخی ولایات افغانستان مردم از حکومت خواست تا به امنیت آنان توجه کند.

اما نهادهای امنیتی همواره گفته‎اند که برای تامین امنیت آنان تدابیر روی دست دارند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG