لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۷

ایاز: حوادث اخیر روی فعالیت‌های صلیب سرخ در افغانستان تأثیر منفی گذاشته است


کمیته جهانی صلیب سرخ در افغانستان می‌گوید، از آغاز سال روان میلادی تا اکنون ۷ کارمند این کمیته در افغانستان کشته شده‌اند.

احمد رامین ایاز سخنگوی این کمیته روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این حوادث بر فعالیت‌های کمیته جهانی صلیب سرخ تأثیر منفی برجا گذاشته است.

به گفته وی حتی پس از کشته شدن یک کارمند کمیته جهانی صلیب سرخ در بلخ در برخی ولایات شمال افغانستان فعالیت‌های این کمتیه به حالت تعلیق در آمده‌است.

وی افزود:

" حوادث اخیر بالای کار کمیته جهانی صلیب سرخ در افغانستان تأثیر بد داشته پس از حادثه دو روز قبل کمیته جهانی صلیب سرخ تصمیم گرفت که فعالیت‌های مرکز ارتوپیدی خود را در شهر مزارشریف به حالت تعلیق در بیاورد ما در حال حاضر در ولایات شمال شرق هیچ فعالیت نداریم اما در سایر ولایات فعالیت‌های بسیار محدود ما جریان دارد."

کمیته جهانی صلیب سرخ در افغانستان از تمامی طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهد تا به کار نهاد‌های بشری احترام گذاشته و بخاطر مصونیت کارمندان این نهاد‌ها تلاش نمایند.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردند که به روز دوشنبه لورینا اینرال ۳۸ ساله فیزوتراپست اسپانیاوی تبار کمیته صلیب سرخ از سوی یک فرد معلول در مرکز فیزیوتراپی این کمیته در مزار شریف با فیر مرمی کشته شد.

در ماه فبروری سال جاری میلادی نیز افراد مسلح شش کارمند کمیته بین‌المللی صلیب سرخ را در ولایت جوزجان به قتل رساندند.

کمیته جهانی صلیب سرخ از ۳۰ سال بدین‌سو با داشتن دو هزار کارمند به شمول زنان در افغانستان فعالیت می‌نماید.

مسئولان این کمیته می‌گویند که صد تن از کارمندان این کمیته در افغانستان را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند.

در این حال شماری از مسئولان محلی ولایات شمال از متوقف شدن فعالیت‌های کمیته جهانی صلیب سرخ در برخی ولایات شمال ابراز نگرانی کرده می‌گویند که این اقدام بیشتر مردم عام را متضرر می‌سازد.

سایره شکیب سادات ولسوال فیض آباد ولایت بدخشان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" اگر این کمیته فعالیت‌هایش را متوقف نماید مردم عام بیشتر متضرر می‌شوند برای مردم مظلوم که تا امروز از آن مستفید شده‌اند و جنگ زده‌ها به تمام مردم که فعلاً در حالت جنگ قرار دارند بسیار یک آسیب بزرگ است چون در بخش معلولین هم کار می‌کند بسیار بالای مردم تأثیر گذار می‌باشد."

خانم سادات می‌گوید، مردم افغانستان به فعالیت‌های کمیته جهانی صلیب سرخ نیاز دارند و مسئولان این کمیته باید در مورد از سرگیری فعالیت‌های‌ شان در ولایات شمال این‌کشور مجدداً غور کنند.

از سوی هم محمد عظیم قویاش نماینده مردم ولایت سرپل در مشرانوجرگه نیز روی فعالیت دوباره این کمیته تأکید کرده می‌گوید، باید طرف‌های درگیر جنگ بخاطر مصونیت جان کارمندان صلیب سرخ تلاش نمایند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG